1 May 2021, 18:56
Vandaag op onderzoek uit geweest.
Ben begonnen met de nieuwe bougies met lagere warmtegraat (6).
Dit had niet veel effect.
Vervolgens heb ik de ventilator en behuizing gedemonteerd om de stand van de krukas pulley beter te bekijken.
Deze blijkt beter te kloppen dan op mijn laatste foto (eigenlijk gewoon prima in lijn).
Voor de zekerheid heb ik nog een lijn op het binnenste en buitenste deel van de pulley met harmonische demper getekend.
Deze verging niet, ook tijdens draaien bleef deze netjes in lijn.
Het lijkt me dus sterk dat het probleem hier ligt.
Heb het nummer van mijn stroomverdeler even opgezocht 0231170185
![[Afbeelding: IMG-20210428-173322.jpg]](https://i.postimg.cc/VvSbKvx6/IMG-20210428-173322.jpg)
Kon er weinig over vinden, kan het zijn dat deze niet geschikt is voor een B230 blok?
Heb de ontsteking terug iets later gezet, nu ongeveer 14 a 15 graden voor tdc.
De motor tikt nogsteeds bij hogere toeren (>2800) en dan het gas goed open drukken, en dit eigenlijk alleen vanaf versnelling 4.
Het word erger als het gas ingedrukt wordt bij +3200 toeren.
Heb nog even proberen controleren wat McGatver zei over een slecht werkende elektrische ontsteking.
Stationair flink toeren laten maken maar dit gaf eigenlijk geen rare geluiden, dus het lijkt me niet dat de hallgever stuk is.
Verder vond ik wel dat mijn stroomverdeler nogal ver naar 1 kant gedraaid zit.
![[Afbeelding: IMG-20210501-175111.jpg]](https://i.postimg.cc/V6JyvcyM/IMG-20210501-175111.jpg)
Kan ik deze verkeerd hebben gemonteerd en heeft dit dan ook gevolgen?
Want als je hem afsteld met stroboscoop zit je toch altijd goed qua ontsteking, hoe de verdeler ook gedraaid staat???
Ook heb ik de "ballast resistor" ofwel de weerstand voor de bobine, nog door gemeten op weerstand.
Deze gaf 1,6 ohm. In mijn haynes boek staat wat anders....
![[Afbeelding: IMG-20210428-174133.jpg]](https://i.postimg.cc/xCXC27tp/IMG-20210428-174133.jpg)
Ik weet niet waar het verder aan kan liggen.
Als het mijn probleem zou oplossen, zou ik zonder twijfel metteen een 123 ignition kopen.
Toch vind ik 300 euro een te grote gok als ik niet zeker kan zeggen dat dit het probleem fixt.
bedankt voor al jullie reacties tot nu toe!
fijn weekend
Ben begonnen met de nieuwe bougies met lagere warmtegraat (6).
Dit had niet veel effect.
Vervolgens heb ik de ventilator en behuizing gedemonteerd om de stand van de krukas pulley beter te bekijken.
Deze blijkt beter te kloppen dan op mijn laatste foto (eigenlijk gewoon prima in lijn).
Voor de zekerheid heb ik nog een lijn op het binnenste en buitenste deel van de pulley met harmonische demper getekend.
Deze verging niet, ook tijdens draaien bleef deze netjes in lijn.
Het lijkt me dus sterk dat het probleem hier ligt.
Heb het nummer van mijn stroomverdeler even opgezocht 0231170185
![[Afbeelding: IMG-20210428-173322.jpg]](https://i.postimg.cc/VvSbKvx6/IMG-20210428-173322.jpg)
Kon er weinig over vinden, kan het zijn dat deze niet geschikt is voor een B230 blok?
Heb de ontsteking terug iets later gezet, nu ongeveer 14 a 15 graden voor tdc.
De motor tikt nogsteeds bij hogere toeren (>2800) en dan het gas goed open drukken, en dit eigenlijk alleen vanaf versnelling 4.
Het word erger als het gas ingedrukt wordt bij +3200 toeren.
Heb nog even proberen controleren wat McGatver zei over een slecht werkende elektrische ontsteking.
Stationair flink toeren laten maken maar dit gaf eigenlijk geen rare geluiden, dus het lijkt me niet dat de hallgever stuk is.
Verder vond ik wel dat mijn stroomverdeler nogal ver naar 1 kant gedraaid zit.
![[Afbeelding: IMG-20210501-175111.jpg]](https://i.postimg.cc/V6JyvcyM/IMG-20210501-175111.jpg)
Kan ik deze verkeerd hebben gemonteerd en heeft dit dan ook gevolgen?
Want als je hem afsteld met stroboscoop zit je toch altijd goed qua ontsteking, hoe de verdeler ook gedraaid staat???
Ook heb ik de "ballast resistor" ofwel de weerstand voor de bobine, nog door gemeten op weerstand.
Deze gaf 1,6 ohm. In mijn haynes boek staat wat anders....
![[Afbeelding: IMG-20210428-174133.jpg]](https://i.postimg.cc/xCXC27tp/IMG-20210428-174133.jpg)
Ik weet niet waar het verder aan kan liggen.
Als het mijn probleem zou oplossen, zou ik zonder twijfel metteen een 123 ignition kopen.
Toch vind ik 300 euro een te grote gok als ik niet zeker kan zeggen dat dit het probleem fixt.
bedankt voor al jullie reacties tot nu toe!
fijn weekend

- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]