2 May 2021, 13:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 May 2021, 13:49 door Grey240Polar.)
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor pingelen, en als ik zo door deze thread lees, zou ik in eerste instantie ook aan het ontstekingstijdstip denken.
2800 tpm is niet echt hoog. Maar ik begrijp uit je opmerking dat dat toerental geen problemen oplevert in de lagere versnellingen. Dat wijst erop dat de belasting van de motor een rol speelt. Met het toenemen van de belasting neemt het risico op pingelen toe als er geen maatregelen worden genomen zoals retarderen van het ontstekingstijdstip. Dat is de taak van de distributeur bij motoren zonder ECU, en het lijkt me dan ook verstandig om er eentje te vinden die bij jouw B230K hoort.
Wat gebeurt er eigenlijk als je volgas in een te hoge versnelling een helling op rijdt, dus de motor flink laat zwoegen? Dat is nl. het beste recept voor pingelen.
Maakt het ook nog verschil voor het pingelen of je op benzine rijdt of LPG?
Overigens ben ik het wel met de garage eens om de motor goed te krijgen op benzine. De motor is nu eenmaal ontworpen om op benzine te lopen. Pas als dat weer correct gebeurt heb je een goed uitgangspunt om met LPG verder te gaan en eventueel zaken te gaan optimaliseren voor die brandstof.
Citaat:De motor tikt nog steeds bij hogere toeren (>2800) en dan het gas goed open drukken, en dit eigenlijk alleen vanaf versnelling 4.
Het word erger als het gas ingedrukt wordt bij +3200 toeren.
2800 tpm is niet echt hoog. Maar ik begrijp uit je opmerking dat dat toerental geen problemen oplevert in de lagere versnellingen. Dat wijst erop dat de belasting van de motor een rol speelt. Met het toenemen van de belasting neemt het risico op pingelen toe als er geen maatregelen worden genomen zoals retarderen van het ontstekingstijdstip. Dat is de taak van de distributeur bij motoren zonder ECU, en het lijkt me dan ook verstandig om er eentje te vinden die bij jouw B230K hoort.
Wat gebeurt er eigenlijk als je volgas in een te hoge versnelling een helling op rijdt, dus de motor flink laat zwoegen? Dat is nl. het beste recept voor pingelen.
Maakt het ook nog verschil voor het pingelen of je op benzine rijdt of LPG?
Overigens ben ik het wel met de garage eens om de motor goed te krijgen op benzine. De motor is nu eenmaal ontworpen om op benzine te lopen. Pas als dat weer correct gebeurt heb je een goed uitgangspunt om met LPG verder te gaan en eventueel zaken te gaan optimaliseren voor die brandstof.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47