7 May 2021, 17:04
(7 May 2021, 16:08)Marc1970 schreef: De ontsteking van deze dingen is al vrij ingewikkeld, er zit een sensor boven het vliegwiel die rpm en BDP aangeeft, en een soort computer verderop die de inschakelduur en zo berekent, en nog wat toestanden voor vervroeging, pingelen en zo.
Hier staat een diagram met alle onderdelen en bekabeling onderling: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Goeie blauwe vonk is precies wat je nodig hebt. En dan ook liefst op tijd en in de goede volgorde.
En brandstof, die wordt nu wel verdacht ja.
Die stekker op die plek ken ik niet, maar in 1986 had je al zeker 240's met injectie. Op zich kloppen de draadkleuren wel ongeveer met een brandstofrelais. Misschien was Volvo in 1986 al zo makkelijk dat ze in alle auto's dezelfde kabelboom staken.
Het is wel vrij normaal dat je allerlei lege stekkers vindt onder de motorkap, van dingen die er niet zijn zoals airco of koplampruitewissers etc.
OP zich heb ik deze storing niet meegemaakt. Met een volle vlotterkamer zou een motor langer dan 10 seconden stationair kunnen draaien, meest.
In t boekje (TP11740, Carburetted fuel systems) staat bijvoorbeeld dat de ontluchting vd vlotterkamer verstopt zit. En dat misschien de 'anti nareutelklep' vast zit, dat is dat tonnetje met die draden erop in de inlaat. Deze heeft vooral invloed op stationair lopen. Draai m er gerust uit en sluit het gat af met een stopje.
Misschien is de vlotternaald en de rest van de carburateur ook niet meer flitsend na 3 jaar stilstaan en komt de benzine lastig in/door de carb. Dat zou na een tijdje weer kunnen soepel worden, of niet en dan moet je het ding uit elkaar gaan peuteren.
Benzinepompje kan ook (helemaal of half) stuk gaan van verdroging, in dat geval kan een deel vd benzine in het carter van je motor belanden en dat is niet best!!! voor de smering.
Dit is jouw carb, een Pierburg 175 CDUS met al z'n onderdeeltjes: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Bedankt Marc!!
Dat verklaart een hoop.
Ik ga even het brandstofsysteem nalopen.
Mechanische pompje even bekijken en slangenwerk controleren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk