8 May 2021, 09:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2021, 14:28 door Grey240Polar.)
Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.
Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:
![[Afbeelding: alVxNU3.png]](https://i.imgur.com/alVxNU3.png)
Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.
Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.
Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.
Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken
.
![[Afbeelding: ML1XNMC.png]](https://i.imgur.com/ML1XNMC.png)
Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?
Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:
![[Afbeelding: alVxNU3.png]](https://i.imgur.com/alVxNU3.png)
Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.
Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.
Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.
Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken

![[Afbeelding: ML1XNMC.png]](https://i.imgur.com/ML1XNMC.png)
Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47