Mijn volvo loopt inmiddels stationair!!!
Wat ik precies gedaan heb waardoor hij loopt durf ik niet te zeggen.
Ik heb wel de mechanische brandstofpomp losgehaald en gezocht naar eventuele verstoppingen.
Brandstof slangen even gecontroleerd.
Ook heb ik het zaakje uit de brandstof tank gehaald, maar hier leek ook niks aan op te merken. (Nu doet alleen de meter van mn hoeveelheid brandstof het niet meer)
Ik denk vooral dat het komt door het meerdere keren brutaal starten met veel gas dr bij. Een hoop backfire uit het inlaat, maar hierna wilde hij al wel meer.
Had ook nog een nieuw setje bougies liggen, wellicht dat dat ook meegeholpen heeft.
De volvo loopt nu naar schatting 600toeren per minuut stationair. Best wel laag dus. Hij schud ook als een malle. Ik ga even kijken naar het wat hoger zetten van het stationair toerental.
Wat mij ook opviel was het feit dat de volvo niet anders loopt zonder zekering 4 & 6.
Ik meende dat deze zekeringen wel van belang waren en diende voor de brandstofpompen of zoiets…
Eindstand verwacht ik dat het lag aan de brandstof toevoer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
![[Afbeelding: 8906861afc6495b14a838332b8deaa42.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210509/8906861afc6495b14a838332b8deaa42.jpg)
De kabel aan het uiteinde is groen.
Daaronder is bruin/zwart, lastig te zeggen.
Verderop hangt nog een rode kabel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://youtube.com/shorts/P8cFHSzAEj0?feature=share
https://youtu.be/vMXeFNr1GW4
Dit zijn 2 video’s van hoe de 240 nu loopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat ik precies gedaan heb waardoor hij loopt durf ik niet te zeggen.
Ik heb wel de mechanische brandstofpomp losgehaald en gezocht naar eventuele verstoppingen.
Brandstof slangen even gecontroleerd.
Ook heb ik het zaakje uit de brandstof tank gehaald, maar hier leek ook niks aan op te merken. (Nu doet alleen de meter van mn hoeveelheid brandstof het niet meer)
Ik denk vooral dat het komt door het meerdere keren brutaal starten met veel gas dr bij. Een hoop backfire uit het inlaat, maar hierna wilde hij al wel meer.
Had ook nog een nieuw setje bougies liggen, wellicht dat dat ook meegeholpen heeft.
De volvo loopt nu naar schatting 600toeren per minuut stationair. Best wel laag dus. Hij schud ook als een malle. Ik ga even kijken naar het wat hoger zetten van het stationair toerental.
Wat mij ook opviel was het feit dat de volvo niet anders loopt zonder zekering 4 & 6.
Ik meende dat deze zekeringen wel van belang waren en diende voor de brandstofpompen of zoiets…
Eindstand verwacht ik dat het lag aan de brandstof toevoer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(8 May 2021, 09:38)Grey240Polar schreef: Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.
Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:
Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.
Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.
Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.
Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken.
Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?
![[Afbeelding: 8906861afc6495b14a838332b8deaa42.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210509/8906861afc6495b14a838332b8deaa42.jpg)
De kabel aan het uiteinde is groen.
Daaronder is bruin/zwart, lastig te zeggen.
Verderop hangt nog een rode kabel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://youtube.com/shorts/P8cFHSzAEj0?feature=share
https://youtu.be/vMXeFNr1GW4
Dit zijn 2 video’s van hoe de 240 nu loopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk