20 July 2021, 09:14
en het is opgelost,
waarschijnlijk is door het af en toe omschakelen op lpg bij de vorige eigenaar een backfire geweest, deze heeft er naar alle waarschijnlijkheid voor gezorgd dat het klepje van de luchtweger net niet meer terugkwam in haar beginpositie, ik heb het klepje gedemonteerd rechtgemaakt en teruggemonteerd en afgesteld (rondom overal evenveel ruimte) en de volvo liep per direct zeer netjes. het komt ook overeen met de symptomen, als de luchtweger een beetje blijft openstaan, dan geeft de auto veel te veel brandstof en slaat deze af als je het stationair toerental probeert omlaag te zetten omdat dan de verhouding lucht/brandstof scheef gaat.
Al met al, de drukaccumulator was stuk (deze lekte uit het pijpje aan de achterkant, de brandstofpompen (opvoer en druk) waren ook niet te best, de opvoerpomp zat vast en de drukpomp jankte boven het motorgeluid uit. ook de injectoren begonnen direct met inspuiten zonder eerst op druk te komen, dus vervangen van deze onderdelen was toch zeker nodig geweest.
We zijn in ieder geval blij met het resultaat. nu gaan we nog alle vloeistoffen wisselen en dan kan de volvo weer naar de apk.
de velgen zijn bij de stralerij geweest en worden nu voorzien van nieuwe banden
waarschijnlijk is door het af en toe omschakelen op lpg bij de vorige eigenaar een backfire geweest, deze heeft er naar alle waarschijnlijkheid voor gezorgd dat het klepje van de luchtweger net niet meer terugkwam in haar beginpositie, ik heb het klepje gedemonteerd rechtgemaakt en teruggemonteerd en afgesteld (rondom overal evenveel ruimte) en de volvo liep per direct zeer netjes. het komt ook overeen met de symptomen, als de luchtweger een beetje blijft openstaan, dan geeft de auto veel te veel brandstof en slaat deze af als je het stationair toerental probeert omlaag te zetten omdat dan de verhouding lucht/brandstof scheef gaat.
Al met al, de drukaccumulator was stuk (deze lekte uit het pijpje aan de achterkant, de brandstofpompen (opvoer en druk) waren ook niet te best, de opvoerpomp zat vast en de drukpomp jankte boven het motorgeluid uit. ook de injectoren begonnen direct met inspuiten zonder eerst op druk te komen, dus vervangen van deze onderdelen was toch zeker nodig geweest.
We zijn in ieder geval blij met het resultaat. nu gaan we nog alle vloeistoffen wisselen en dan kan de volvo weer naar de apk.
de velgen zijn bij de stralerij geweest en worden nu voorzien van nieuwe banden
