2 August 2021, 16:37
(17 July 2021, 10:06)Grey240Polar schreef:(15 July 2021, 19:28)Arnic schreef: Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.
Arnic
Eerst een paar vraagjes:
Dat af en toe schudden, gebeurt dat ook tijdens het rijden?
Maakt het verschil of de motor koud of warm is?
Als je voorzichtig met de koppeling manoeuvreert, dus zonder het gaspedaal aan te raken, slaat de motor dan af of regelt de stationairklep (= IAC van idle air control valve) bij zodat het toerental zo goed mogelijk rond de 750 tpm blijft?
Als je bij stationair het gaspedaal net een fractie indrukt, wat gebeurt er dan?
Hoe zien de isolatorneuzen van de bougies eruit? Wit, lichtbruin of zwart?
Ik zou beginnen met een inspectie van de slangen om te zien of er nergens een vacuumlek is ontstaan door een scheurtje o.i.d. Vervolgens de connectoren van o.a. de luchtmassameter (= AMM van air mass meter), lambdasonde (= O2 sensor) e.d. eens loshalen en terugplaatsen (uiteraard met contact uit/accu los). Na een accu los scenario moet de ECU opnieuw "inleren", het is dan normaal dat de motor anders reageert dan je gewend bent, vooral bij het wegrijden vind ik dat merkbaar.
Als je je niet meer kunt herinneren wanneer je voor het laatst het gasklephuis (= TB van throttle body) en IAC hebt schoongemaakt, dan zou dat mijn volgende stap zijn.
Vuil koekt daarin aan en geeft op een gegeven moment allerlei problemen met mengsel en toerentallen e.d. Ook de gaskleppositiesensor (= TPS van throttle position sensor) kan roet in het eten gooien, dus controleer ná het schoonmaken daar de afstelling en werking van.
Zorg voor je begint alles los te halen eerst voor een nieuwe pakking en een geschikte TB reiniger (en dat is dus niet remmenreiniger).
Hier ook een FAQ om eens door te lezen (bovenstaande afkortingen worden daarin gebruikt). Is weliswaar gericht op de 700/900-serie, maar ook bruikbaar voor de 200-serie met dezelfde motoren.
Succes!
Dag,
Ik heb al van alles geprobeerd zoals de TPS vervangen en opnieuw afgesteld. Wat opvalt is dat als ik een heel klein beetje gas geef dus bijv. 50 toeren meer dan stationair, de motor schudt en bij wat meer gas goed oppakt en mooi regelmatig loopt. Het zit precies tussen de overgang van stationair naar gas geven met de voet.Heb ook alle checks uitgevoerd bij de connector van het motormanagement systeem en twee dingen vielen op

dit zou de aansluiting moeten zijn van de koude start klep. Motor start overigens prima; ook bij koud weer.
Heb je nog een andere suggestie waar ik naar kan kijken?