10 January 2022, 13:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 January 2022, 13:58 door Marc1970.)
Stel lekt van koeling naar cilinder, dat is meest het geval. Dan zou ik de drukdop van het koelwaterreservoir halen, eenmaal de motor aanzetten, die 300 km rustig over de snelweg rijden, en thuis motor pas uit. ALs het lek dan groter wordt, staat er in elk geval geen druk op. En als er koelwater in de cilinder komt, wordt dat er iedere keer netjes uitgeblazen.
Stel lekt van cilinder naar koeling, dan blaast ie langzaam een deel van het koelwater de lucht in tot het reservoir leeg is en daarna doet verdamping de rest.
De TEMP zal wel wat boven het midden gaan staan gok ik maar niks geks. En als de TEMP de lucht in vliegt, kan je ook bijvullen zonder dat de dop eraf knalt (want die was er al af).
Snelweg is veiliger dan binnendoor want heeft een vluchtstrook. Lange klimmen nóg rustiger aan doen.
Als je een lek hebt, of tijdens het rijden krijgt, van koeling naar olie is de motor heel snel kaputt. Hou de oliekleur, hoeveelheid en samenstelling in de gaten.
Ik heb wel s met een 66 doorgereden tot de startmotor de zuigers niet meer rond kreeg, zoveel water zat er in de cilinders. Nieuwe koppakking en gaan weer.
Stel lekt van cilinder naar koeling, dan blaast ie langzaam een deel van het koelwater de lucht in tot het reservoir leeg is en daarna doet verdamping de rest.
De TEMP zal wel wat boven het midden gaan staan gok ik maar niks geks. En als de TEMP de lucht in vliegt, kan je ook bijvullen zonder dat de dop eraf knalt (want die was er al af).
Snelweg is veiliger dan binnendoor want heeft een vluchtstrook. Lange klimmen nóg rustiger aan doen.
Als je een lek hebt, of tijdens het rijden krijgt, van koeling naar olie is de motor heel snel kaputt. Hou de oliekleur, hoeveelheid en samenstelling in de gaten.
Ik heb wel s met een 66 doorgereden tot de startmotor de zuigers niet meer rond kreeg, zoveel water zat er in de cilinders. Nieuwe koppakking en gaan weer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969