13 March 2022, 11:46
(22 May 2021, 11:29)Marc1970 schreef: [...]
Die 0,5% CO haalt ie met twee vingers in z'n neus, zeker op LPG kwam de CO in mijn 1989 B230F 240 op 0,0%. En dat systeem was simpeltjes vacuumgestuurd, de lambdasonde was weg en de waarde vastgezet op 1. In 1990 kwam er volgens mij een lambda gestuurd systeem met stappenmotor op de verdamper.
Topic is wat ouder, maar al rondstruinend kwam ik bovenstaande dus tegen.
Ik ben benieuwd hoe dat vacuumgestuurde LPG systeem in elkaar stak.
Is het een vacuumgestuurde verdamper?
Of een vacuumgestuuurde hoofdstelschroef? Zoiets als deze Ecomax dus, of deze Eco-Vac/Ecovac?
Die laatste twee dingen was ik naar aan het zoeken, lastig vindbaar. Maar de claims klinken wel goed, meer vermogen als je dat vraagt, minder verbruik wanneer je minder vermogen vraagt.
Alternatief zou een lambda inbouwen en een ecu zoals bv Stag Lplus of Stag 50, dan lijkt het weer op de lambdagestuurde set, die in citaat dus juist NIET gebruikt werd (maar wel door anderen beschreven is , bijvoorbeeld hier).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005