LPG CO heeft weinig tot niks te maken met de carburateur, daarvan gebruik je alleen de gasklep. In de praktijk zijn carburateurs die lang op LPG gelopen hebben behoorlijk versleten/out of tune. Maar zolang de gasklep er nog recht, lek- en spelingsvrij in draait, prima voor LPG.
Bij de APK wordt alleen gekeken of het benzinedeel lekvrij is, geen CO want LPG is de hoofdbrandstof op kenteken. De keurmeester vraagt of de motor ook op benzine loopt, het goede antwoord is dan: nee. Voor de zekerheid haal je de benzineslang van de carburateur en duwt er een bout in om m af te dichten. Dan zetten ze 'Controle benzine n.v.t.' op het formuliertje.
Voor deze en allerlei andere geintjes is het handig als je bij de keuring blijft. ZOek een garage die daar mee om kan gaan, liefst eentje met heel veel ouwe lekkende en roestende oldtimers, campers en trikes in onderhoud.
AFstellen: op de verdamper zit een grootachtige schroef, meestal bij de slang die richting het mengstuk gaat. Die draai je in en dan gaat de motor armer lopen.
ALs de motor vervolgens af wil slaan of het toerental te laag wordt, ga je naar de stationair regelschroef op de carburateur zoeken en draait die wat open.
En zo ga je een paar keer van de ene schroef naar de andere.
Er zit misschien ook nog een stelschroef in de slang naar de carburateur, die draai ik compleet open of haal m er uit, die is om de LPG bij hogere toerentallen te knijpen (bij hoger denkt men dan aan 3000 rpm). In de praktijk moet de B20A zo ontzettend veel toeren draaien om 130 km/u te halen (ca. 4500 rpm) dat de schroef zelfs max open nog in de weg zit.
Bij de APK wordt alleen gekeken of het benzinedeel lekvrij is, geen CO want LPG is de hoofdbrandstof op kenteken. De keurmeester vraagt of de motor ook op benzine loopt, het goede antwoord is dan: nee. Voor de zekerheid haal je de benzineslang van de carburateur en duwt er een bout in om m af te dichten. Dan zetten ze 'Controle benzine n.v.t.' op het formuliertje.
Voor deze en allerlei andere geintjes is het handig als je bij de keuring blijft. ZOek een garage die daar mee om kan gaan, liefst eentje met heel veel ouwe lekkende en roestende oldtimers, campers en trikes in onderhoud.
AFstellen: op de verdamper zit een grootachtige schroef, meestal bij de slang die richting het mengstuk gaat. Die draai je in en dan gaat de motor armer lopen.
ALs de motor vervolgens af wil slaan of het toerental te laag wordt, ga je naar de stationair regelschroef op de carburateur zoeken en draait die wat open.
En zo ga je een paar keer van de ene schroef naar de andere.
Er zit misschien ook nog een stelschroef in de slang naar de carburateur, die draai ik compleet open of haal m er uit, die is om de LPG bij hogere toerentallen te knijpen (bij hoger denkt men dan aan 3000 rpm). In de praktijk moet de B20A zo ontzettend veel toeren draaien om 130 km/u te halen (ca. 4500 rpm) dat de schroef zelfs max open nog in de weg zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969