19 June 2022, 20:28
(19 June 2022, 19:25)Neut schreef: [...]
Verder kom ik veel auto’s tegen op LPG. Lekker goedkoop rijden natuurlijk, maar zitten hier ook nadelen aan? Ik zoek geen auto voor dagelijks gebruik maar om af en toe mee te toeren en om langzaam op te knappen. Ik heb altijd een beetje het idee dat die oude LPG bakken van mensen zijn graag zo min mogelijk geld uitgeven, dus ook aan onderhoud. Hoe is jullie ervaring daarmee?
[...]
Ja er zijn nadelen bij LPG:
1) de carburateur wil dan nog wel eens extra slijten, en daardoor loopt de motor niet of beroerd op benzine. Op te lossen door carb-revisie, en zelfs te voorkomen met een naaldliftsysteem.
2) de tank-indicator op dashboard geeft benzine aan, niet LPG. Al zijn er LPG indicatoren, zels combineerbaar met meterje in dashboard.
2) range-anxiety is niet iets nieuws voor electrische auto's. Afhankelijk van volume van LPG tank kun je hier ook last van krijgen. Ik heb een bruto 38L tank, netto 38L max. Bij 250km op dagteller moet ik toch serieus naar een LPG pomp gaaa zoeken. Aangezien LPG altijd bemand moet zijn is dat bv 's nachts of in het buitenland wel eens lastig. Ook varieert de prijs fors. Gisteren zag ik 0.899 en twee stations verder 1.239. per L.
Daartegenover staan de voordelen:
- motor draait (koud) makkelijker dan op benzine
- de prijs, de brandstof kost nog niet de helft per Liter, al ligt verbruik weer iets hoger.
Dat het enkel budgetrijders en vrekken zijn klopt m.i. niet. LPG inbouw kost ook geld. En waarom meer betalen per km, als het ook minder kan. Dat geldt kun je dan juist in onderhoud stoppen ipv in benzine.
Anyway, fijne zoektocht gewenst1
PS: ik heb wel nog een 340 ter overname, Volvo, maar dan net als de Mini Clubman uit Born. Echter te weinig leeftijdverschil met je V70, dus niet interessant vor je (wel ruim binnen budget en geen roest)

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005