Die merktekens zijn voor dynamische afstelling, met de stroboscoop. Met de hand zou ik zo gauw niet weten zonder puntjes, maar ik zou proberen met te beginnen met een lopende warme motor, 700-800 rpm, vacuumvervroeging afdoppen, en dan maar bij draaien aan de verdeler.
TP30432 is het boek, maar daar staat alleen de stroboscoop versie in.
Met je oren kom je een heel eind, als de rotor bij BDP naar 1 wijst is dat veel te laat. Waarschijnlijk heb je een nogal schuddende stampende stationair. Elke draai dat je m vervroegt, gaat de motor sneller draaien, en makkelijk. ALs je voorbij het ideale punt gaat, gaat de motor wat jachtig draaien, tis lastig te omschrijven. Rond het ideale tijdstip draait de motor het makkelijkst, niet per se het snelst.
Er zit wat ruimte rond het ideale tijdstip, op LPG zet je m richting zo vroeg mogelijk. Op benzine zal ie dan zeker gaan pingelen bij het minste vermogen vragen onderin de toeren (testritje, is een klepperend geluid). Voor een compromis stel je m tussen benzine en LPG en rij je wat behoedzaam op benzine.
Dan kan je gaan proberen op de snelweg. Bij hoge toeren (als je bij 100 van 4 naar 5 schakelt en dan vol gas geeft, bijvoorbeeld) kan de motor namelijk ook pingelen, dat is meer rinkelend
Mooie omschrijving in ENgels: Fire the motor up, listen to it. Really listen to it. Now slowly start to turn the Dist. till you hear the motor start to labor. Now turn the other direction... you'll hear it get better, but keep going till it starts to labor again.
Now work your way back till it sounds right again. You'll know it cause you've now heard it labor in both directions.
Stop when you feel it sounds, and feels right. Turn the motor off.
Re start, it should start quick, if it dosen't your still alittle off. Turn it just a hair and re-try....If it gets worse your going the wrong way.
TP30432 is het boek, maar daar staat alleen de stroboscoop versie in.
Met je oren kom je een heel eind, als de rotor bij BDP naar 1 wijst is dat veel te laat. Waarschijnlijk heb je een nogal schuddende stampende stationair. Elke draai dat je m vervroegt, gaat de motor sneller draaien, en makkelijk. ALs je voorbij het ideale punt gaat, gaat de motor wat jachtig draaien, tis lastig te omschrijven. Rond het ideale tijdstip draait de motor het makkelijkst, niet per se het snelst.
Er zit wat ruimte rond het ideale tijdstip, op LPG zet je m richting zo vroeg mogelijk. Op benzine zal ie dan zeker gaan pingelen bij het minste vermogen vragen onderin de toeren (testritje, is een klepperend geluid). Voor een compromis stel je m tussen benzine en LPG en rij je wat behoedzaam op benzine.
Dan kan je gaan proberen op de snelweg. Bij hoge toeren (als je bij 100 van 4 naar 5 schakelt en dan vol gas geeft, bijvoorbeeld) kan de motor namelijk ook pingelen, dat is meer rinkelend
Mooie omschrijving in ENgels: Fire the motor up, listen to it. Really listen to it. Now slowly start to turn the Dist. till you hear the motor start to labor. Now turn the other direction... you'll hear it get better, but keep going till it starts to labor again.
Now work your way back till it sounds right again. You'll know it cause you've now heard it labor in both directions.
Stop when you feel it sounds, and feels right. Turn the motor off.
Re start, it should start quick, if it dosen't your still alittle off. Turn it just a hair and re-try....If it gets worse your going the wrong way.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969