23 October 2022, 16:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2022, 16:29 door Arjan..)
De auto: 1983 Volvo 240 sedan, B23A met contactpuntontsteking, 350.000 km, waarvan 130.000 op LPG
Zeker niet in concoursstaat, hier en daar plekjes, al aardig wat laswerk aan laten doen de afgelopen 13 jaar. Is helaas niet altijd op de beste manier uitgevoerd dus heel veel werk/niet te doen om hem in concoursstaat te krijgen
Dagelijkse auto, hele jaar door, staat altijd buiten, 20.000 km per jaar
13 jaar in bezit, zelf volgehangen met extra's, dus zit wel wat emotionele waarde aan
Ik ben redelijk handig maar motorisch niet verder gekomen dan kleppen stellen en ontstekingsdelen vervangen.
Nu het dilemma: wat te doen bij een lekke koppakking (1 liter koelvloeistofverbruik per 1000 km, mayo aan de peilstok)
Koppakking vervangen klinkt logisch maar volgens mij is de kop ook zo goed als uitgesteld. Dunste plaatje zit op 3,30 mm, in afgelopen 5 jaar van 3,75 naar 3,30 gegaan. Bijna zonde om die kop er zo weer op terug te zetten toch?
Koprevisie of kop vervangen (maar hoe weet je dan of je een goeie hebt) klinkt dan logisch, maar ga je dat doen bij een B23A met 350.000 km waarvan de verdeler al iig 13 jaar vastgecorrodeerd zit in het blok en waarvan de carburateur na 130.000 LPG-km ook al niet al te best meer zal zijn.
Blok maar vervangen door een fatsoenlijke B230F dan? Ben ik ook meteen van de carburateur en contactpuntje af. Maar is wel weer meer werk. En is de auto dat waard? Of dan maar meteen een B230FK/B230FT?
Wat zouden jullie doen en waarom?
Zeker niet in concoursstaat, hier en daar plekjes, al aardig wat laswerk aan laten doen de afgelopen 13 jaar. Is helaas niet altijd op de beste manier uitgevoerd dus heel veel werk/niet te doen om hem in concoursstaat te krijgen
Dagelijkse auto, hele jaar door, staat altijd buiten, 20.000 km per jaar
13 jaar in bezit, zelf volgehangen met extra's, dus zit wel wat emotionele waarde aan
Ik ben redelijk handig maar motorisch niet verder gekomen dan kleppen stellen en ontstekingsdelen vervangen.
Nu het dilemma: wat te doen bij een lekke koppakking (1 liter koelvloeistofverbruik per 1000 km, mayo aan de peilstok)
Koppakking vervangen klinkt logisch maar volgens mij is de kop ook zo goed als uitgesteld. Dunste plaatje zit op 3,30 mm, in afgelopen 5 jaar van 3,75 naar 3,30 gegaan. Bijna zonde om die kop er zo weer op terug te zetten toch?
Koprevisie of kop vervangen (maar hoe weet je dan of je een goeie hebt) klinkt dan logisch, maar ga je dat doen bij een B23A met 350.000 km waarvan de verdeler al iig 13 jaar vastgecorrodeerd zit in het blok en waarvan de carburateur na 130.000 LPG-km ook al niet al te best meer zal zijn.
Blok maar vervangen door een fatsoenlijke B230F dan? Ben ik ook meteen van de carburateur en contactpuntje af. Maar is wel weer meer werk. En is de auto dat waard? Of dan maar meteen een B230FK/B230FT?
Wat zouden jullie doen en waarom?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km