8 November 2022, 08:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2022, 08:49 door Marc1970.)
Oliedruk wordt bepaald door het lager met de grootste speling op de krukas, hulpas of nokkenas, niet door oliegallerijen. De pomp, zelfs half versleten levert enorm veel teveel olie, daarvoor zit er een interne terugvoer (veertje, balletje).
Speling wordt bepaald door de lagerschalen en bij hogere toeren de aanhaalmomenten vd bouten/moeren. ALs je alles op de goede volgorde en plaats hebt teruggezet (alle lagerkappen zijn genummerd en hebben een voor- en achterkant) is er geen reden dat de oliedruk veranderd is.
Dikkere olie (warm) zeg 50 kan helpen, waarschijnlijk heb je nu xW40, maar ja dat is pleisters plakken.
Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube
Speling wordt bepaald door de lagerschalen en bij hogere toeren de aanhaalmomenten vd bouten/moeren. ALs je alles op de goede volgorde en plaats hebt teruggezet (alle lagerkappen zijn genummerd en hebben een voor- en achterkant) is er geen reden dat de oliedruk veranderd is.
Dikkere olie (warm) zeg 50 kan helpen, waarschijnlijk heb je nu xW40, maar ja dat is pleisters plakken.
Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969