8 November 2022, 14:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2022, 14:04 door Thijs69.)
(8 November 2022, 08:31)skidje schreef: rubbers rond oliepomp wel vervangen?
Alle rubbers die niet meer goed waren zijn vervangen, ik weet niet of ik bepaalde rubbers heb hergebruikt maar zo wel dan waren ze waarschijnlijk nog goed.
(8 November 2022, 08:40)Marc1970 schreef: Oliedruk wordt bepaald door het lager met de grootste speling op de krukas, hulpas of nokkenas, niet door oliegallerijen. De pomp, zelfs half versleten levert enorm veel teveel olie, daarvoor zit er een interne terugvoer (veertje, balletje).
Speling wordt bepaald door de lagerschalen en bij hogere toeren de aanhaalmomenten vd bouten/moeren. ALs je alles op de goede volgorde en plaats hebt teruggezet (alle lagerkappen zijn genummerd en hebben een voor- en achterkant) is er geen reden dat de oliedruk veranderd is.
Dikkere olie (warm) zeg 50 kan helpen, waarschijnlijk heb je nu xW40, maar ja dat is pleisters plakken.
Ah en het laatste is de rode vierkante O ring van de pomp naar de verdeelbuis, als die eruit gepiept is gaat er ook heel veel druk verloren. Listig dingetje, die O ring: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineL...liveryTube
ja extact... ik kan me herinneren dat alles juist in elkaar is gezet en ben bang dat het iets intern is, maar heb geen zin en tijd om de motor eruit te halen. dan haal ik met al die moeite nog liever een ander blok.