
Had even geen idee hoe dit werkt op Forum. Zo zoetjes aan,. begin maar ergens,
Beste mensen ,ik ben helaas vastgelopen met mijn matige kennis omtrent mijn Volvo 240 GLE-B230 F, vandaar mijn aanwezigheid weer eens al hier.
Bij gewoon starten bleek de distr. riem een paar tandjes verloren te zijn.(achteraf)-onderin bij tandwiel krukaspoelie).De avond dat ik m neerzette (notabene terugkomen van lange rit) was er geen vuiltje aan de lucht. Geen fout code' s alles klopte, ik kon het niet vinden .Uiteindelijk ww. ingeschakeld .In 1e instantie zelfde laken in pak.
Totdat deze distr. deksel bovenin losdraaide ,mij vroeg te starten ,en kort gesloten de mededeling inzette dat het blok naar de knoppen was.( De krukas draaide gewoon rond en de riem bewoog/trilde wat maar bleef ogenschijnlijk toch zitten).
Welnu,.. grote paniek en verdriet. Enorm veel werk, tijd en geld bleek en voor een 2e keer voor mij pers .als een herhaling verloren.1e keer zelfde verhaal ook met ww. Bleek achteraf gewoon overspringen van disb. ketting geweest ,maar de auto had ik natuurlijk al verkocht. Eveneens tot groot verdriet. Eigenwijs als ik ben, geef het nog steeds niet op, je hoopt toch niet weer in een herhaling te vervallen.
Dus,.. Ingelezen overal en nergens inmiddels een hele week. Was het nu een Non-Interefence ( vrij loper zogezegd ) blok of niet ? Overal verschillende meningen/verhalen.( ik ben ook geen monteur dus ook maar matig technisch onderlegd ).Enfin (probeer het kort te houden) Onderdelen/Gereedschap besteld, tussentijds in de regen en de kou staan emmeren ( bleef ook tegenzitten ),sommigen van jullie herkennen dit wel natuurlijk.
Vandaag was ik zo ver. Voel de spanner, oke krukas gewoon met hand rondgedraaid ,oke.
Maar nu de vraag : Heeft de nokkenas zo enorm veel weerstand zodat je deze niet zomaar even ronddraait met de distr. sleutel ? ( zonder de riem ? ) Ik heb namelijk het gevoel dat de nokkenas blokkeert .Ik heb de kleppendeksel gedemonteerd ,er zat wel wat aanslag op de nokken alsof er in het midden krassen zaten die ik even later met een doek wegpoetste. Had de man van de ww.nu toch gelijk ? En zijn kleppen en ergens in 1 van de cyl.in 't BDP nu vastgelopen ? Of moet ik nu de distributieriem gewoon monteren volgens het boekje en de regels.( merktekens),en is het feit normaal dat je de nokkenas niet zo in de rondte draait door de veerspanning zonder riem ?.
Ik ben gestopt omdat ik denk, misschien verwring breekt een veer of buig ik een klep krom. Wie helpt mij en kan mij het juiste antwoord hierop geven ? Ik wil natuurlijk de auto niet kwijt, zoals de meeste Volvo liefhebbers hier..
Dus wie oh wie ? m.v.g. Swipsy
Beste mensen ,ik ben helaas vastgelopen met mijn matige kennis omtrent mijn Volvo 240 GLE-B230 F, vandaar mijn aanwezigheid weer eens al hier.
Bij gewoon starten bleek de distr. riem een paar tandjes verloren te zijn.(achteraf)-onderin bij tandwiel krukaspoelie).De avond dat ik m neerzette (notabene terugkomen van lange rit) was er geen vuiltje aan de lucht. Geen fout code' s alles klopte, ik kon het niet vinden .Uiteindelijk ww. ingeschakeld .In 1e instantie zelfde laken in pak.
Totdat deze distr. deksel bovenin losdraaide ,mij vroeg te starten ,en kort gesloten de mededeling inzette dat het blok naar de knoppen was.( De krukas draaide gewoon rond en de riem bewoog/trilde wat maar bleef ogenschijnlijk toch zitten).
Welnu,.. grote paniek en verdriet. Enorm veel werk, tijd en geld bleek en voor een 2e keer voor mij pers .als een herhaling verloren.1e keer zelfde verhaal ook met ww. Bleek achteraf gewoon overspringen van disb. ketting geweest ,maar de auto had ik natuurlijk al verkocht. Eveneens tot groot verdriet. Eigenwijs als ik ben, geef het nog steeds niet op, je hoopt toch niet weer in een herhaling te vervallen.
Dus,.. Ingelezen overal en nergens inmiddels een hele week. Was het nu een Non-Interefence ( vrij loper zogezegd ) blok of niet ? Overal verschillende meningen/verhalen.( ik ben ook geen monteur dus ook maar matig technisch onderlegd ).Enfin (probeer het kort te houden) Onderdelen/Gereedschap besteld, tussentijds in de regen en de kou staan emmeren ( bleef ook tegenzitten ),sommigen van jullie herkennen dit wel natuurlijk.
Vandaag was ik zo ver. Voel de spanner, oke krukas gewoon met hand rondgedraaid ,oke.
Maar nu de vraag : Heeft de nokkenas zo enorm veel weerstand zodat je deze niet zomaar even ronddraait met de distr. sleutel ? ( zonder de riem ? ) Ik heb namelijk het gevoel dat de nokkenas blokkeert .Ik heb de kleppendeksel gedemonteerd ,er zat wel wat aanslag op de nokken alsof er in het midden krassen zaten die ik even later met een doek wegpoetste. Had de man van de ww.nu toch gelijk ? En zijn kleppen en ergens in 1 van de cyl.in 't BDP nu vastgelopen ? Of moet ik nu de distributieriem gewoon monteren volgens het boekje en de regels.( merktekens),en is het feit normaal dat je de nokkenas niet zo in de rondte draait door de veerspanning zonder riem ?.
Ik ben gestopt omdat ik denk, misschien verwring breekt een veer of buig ik een klep krom. Wie helpt mij en kan mij het juiste antwoord hierop geven ? Ik wil natuurlijk de auto niet kwijt, zoals de meeste Volvo liefhebbers hier..
Dus wie oh wie ? m.v.g. Swipsy