11 October 2024, 21:46
Sorry, heel oud topic, maar lezende over dubbele LPG tanks kwam ik het wel tegen. Waarom dan reageren? Omdat de informatie in laaste post niet geheel compleet of correct is...
Twee LPG tanks mag je gewoon in parallel aansluiten en vullen met 1 aansluiting. De vulzijde heeft terugslagkleppen per tank, die voorkomen de communicerende vaten.
Aan de afname zijde zitten echter GEEN teruglslagkleppen. Dan kan de ene tank (meestal de warmste of bovenste) de ander gaan bijvullen tot 100%.
Op de afnamezijde zitten echter wel electrisch afsluiters. Door de tanks of/of open te zetten (hoofd/reserve tank, zoals genoemd) voorkom je dit. Een ander optie is om in leidingen vanaf de tank naar T-stuk terugslagkleppen te zetten.
Zo kun je dus beide tanks samen vullen en samen openzetten. Je kunt ze dus in praktijk als een grote tank gebruiken.
Enige nadeel: soms zal de ene tank, dan de andere eerst gebruikt worden. Je vulindicator zul je moeten aanpassen (parallel/serie?) en dan nog kan die afwijkend gedrag vertonen.
Twee LPG tanks mag je gewoon in parallel aansluiten en vullen met 1 aansluiting. De vulzijde heeft terugslagkleppen per tank, die voorkomen de communicerende vaten.
Aan de afname zijde zitten echter GEEN teruglslagkleppen. Dan kan de ene tank (meestal de warmste of bovenste) de ander gaan bijvullen tot 100%.
Op de afnamezijde zitten echter wel electrisch afsluiters. Door de tanks of/of open te zetten (hoofd/reserve tank, zoals genoemd) voorkom je dit. Een ander optie is om in leidingen vanaf de tank naar T-stuk terugslagkleppen te zetten.
Zo kun je dus beide tanks samen vullen en samen openzetten. Je kunt ze dus in praktijk als een grote tank gebruiken.
Enige nadeel: soms zal de ene tank, dan de andere eerst gebruikt worden. Je vulindicator zul je moeten aanpassen (parallel/serie?) en dan nog kan die afwijkend gedrag vertonen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005