31 March 2025, 15:15
Schudden kan heel goed veroorzaakt worden door onbalans in vermogen per cilinder. Ik zou nog wat naar de ontsteking gaan kijken. Zitten alle nokjes nog in de verdeelkap bijvoorbeeld en zijn ze even schoon/gruizig? ALhoewel dit al een soort moeilijk voorstelbaar is.
Het inlaatspruitstuk is redelijk groot en kort, en alle injectoren openen tegelijk, zodat het effect van één ondeugdzame injector bijna verdwijnt (ze eten van elkaar behoorlijk wat mee zeg maar). Het effect van één injector minder of veel valse lucht in één cilinder is eerder een armere en hetere verbranding in die cilinder dan geen.
Muizennest in de inlaat no. 1?
Mechanische oorzaken kan ik ook niet veel bedenken. Met een beetje gevoel kan je het kleppendeksel er met behoud van pakking af halen en alle kleppen controleren.
ALs je de motor met de hand ronddraait (de werkzame kant op), valt het gemis van compressie op één cilinder ook gemakkelijk op.
Het inlaatspruitstuk is redelijk groot en kort, en alle injectoren openen tegelijk, zodat het effect van één ondeugdzame injector bijna verdwijnt (ze eten van elkaar behoorlijk wat mee zeg maar). Het effect van één injector minder of veel valse lucht in één cilinder is eerder een armere en hetere verbranding in die cilinder dan geen.
Muizennest in de inlaat no. 1?
Mechanische oorzaken kan ik ook niet veel bedenken. Met een beetje gevoel kan je het kleppendeksel er met behoud van pakking af halen en alle kleppen controleren.
ALs je de motor met de hand ronddraait (de werkzame kant op), valt het gemis van compressie op één cilinder ook gemakkelijk op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969