10 August 2025, 21:50
Ik heb een oplossing vergelijkbar met die van Kogelman, maar dan niet Prins/VSI. Naominaal 48L plus 50L.
En mijn reserve wiel is een 'special spare' die iets smaller is en in de rechterbak staat.
Een grotere tank kost ook meer ruimte. Dus als je geen ruimte op wil offeren dan nemen de opties af.
Of de benodigde creativiteit neemt toe.
Makkelijkst is dus om de tank gewoon te vervangen (duh...)
Grootste enkele LPg tank die tussen de chassisbalken past, is denk de liggende ringtank van 720*300 mm, 102L nominaal. Maar dan moet hje wel een aangepast gat in de bodem maken en de benzinetank eronderuit halen.
Voor een bezninetank is het makkelijker om iets op maat te (laten) maken, die heeft niet de 30bar druk als vereiste.... Bv in rechterwielbak, of een kortere die nog net voor de ringtank past.... er vanuit gaande dat je al onderbouw hebt moet dat dan ook wel passen, ook icm trekhaak.
Vraag is dan hoeveel je zelf kunt of wilt doen. Jje hebt al LPG, dus je hoeft niet je kenteken aan te paten passen of een RDW keuring. Maar hou ook rekening met de inbouweisen en de APK eisen, je wil niet dan alsnog afgekeurd worden op te veel creativiteit.
Er zijn al meer onderwerpen hierover, en vaak wordt er geconcludeerd dat met zoveel 245s op LPG omgebouwd: als er een betere oplossing zou zijn die geen ruimte, of veel geld/moeite kost, dat deze dan al wel vaker toegepast zou zijn (en dus hier bekend).
Mocht er nog een mooie oplossing in beeld komen, deel hem dan voooral ook hier!
En mijn reserve wiel is een 'special spare' die iets smaller is en in de rechterbak staat.
Een grotere tank kost ook meer ruimte. Dus als je geen ruimte op wil offeren dan nemen de opties af.
Of de benodigde creativiteit neemt toe.
Makkelijkst is dus om de tank gewoon te vervangen (duh...)
Grootste enkele LPg tank die tussen de chassisbalken past, is denk de liggende ringtank van 720*300 mm, 102L nominaal. Maar dan moet hje wel een aangepast gat in de bodem maken en de benzinetank eronderuit halen.
Voor een bezninetank is het makkelijker om iets op maat te (laten) maken, die heeft niet de 30bar druk als vereiste.... Bv in rechterwielbak, of een kortere die nog net voor de ringtank past.... er vanuit gaande dat je al onderbouw hebt moet dat dan ook wel passen, ook icm trekhaak.
Vraag is dan hoeveel je zelf kunt of wilt doen. Jje hebt al LPG, dus je hoeft niet je kenteken aan te paten passen of een RDW keuring. Maar hou ook rekening met de inbouweisen en de APK eisen, je wil niet dan alsnog afgekeurd worden op te veel creativiteit.
Er zijn al meer onderwerpen hierover, en vaak wordt er geconcludeerd dat met zoveel 245s op LPG omgebouwd: als er een betere oplossing zou zijn die geen ruimte, of veel geld/moeite kost, dat deze dan al wel vaker toegepast zou zijn (en dus hier bekend).
Mocht er nog een mooie oplossing in beeld komen, deel hem dan voooral ook hier!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

