18 July 2006, 18:49
Vrom.nl schreef:2. Is lpg gevaarlijk?
Lpg is brandbaar en explosief. Het gas is zwaarder dan lucht en verspreidt zich langzaam. Het kan dus lang blijven hangen. Bij een scheur in een leiding of opslagvat is het explosiegevaar daardoor zeer groot. Vanwege dit gevaar gelden voor lpg-tankstations strenge regels. De regels zijn in 2003 nog strenger geworden om omwonenden beter te kunnen beschermen. De regels staan in het 'Besluit externe veiligheid inrichtingen' (zie dossier Externe veiligheid). In Nederland zijn zo'n 2100 tankstations waar lpg wordt verkocht
zie ook Vrom.nl
Gaat dan wel over tankstations en niet over auto's maar toch..
Nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat LPG onveilig is (integendeel!!), maar dat ik wel mijn vraagtekens zet bij het weghalen van de 80% vulling.[/quote]
volgens mijn gasinbouwer (hij verdient er natuurlijk wel aan) is lpg vele malen veiliger dan benzine in de auto. ook bij een ongeval de kans op brand of een ontploffing nihil. Dit itt benzine auto's.
Al die regels en voorschriften hebben voornamelijk te maken met het ontmoedigen van lpg rijden wat onze regering doet. er wordt namelijk geen drol op verdiend, lpg is een bij/afvalprodukt in het raffinage proces. In de rest van europa o.a. Duitsland zijn ze weer aan het promoten en uitbreiden met tankstations want het is veel schoner dan benzine. Volgens mij is het dus een (belasting)centenkwestie.
Charles
42 Dl 1975