24 July 2006, 16:20
Beste volvolvo.nl leden,
Mijn volvo 244 GLE uit 1979 heeft een b21E motor. Deze lekt nogal wat olie en heb de veroorzakers gelokaliseerd, de oliepanpakking en de keerringen. Met dit mooie weer ben ik ze u aan het vervangen.
Mijn vraag gaat over de olie pan. In de Haynes staat dat het een 'simpele' klus is, maar nu blijkt dat ik de oliepan wel los krijg, maar niet goed gedraaid om hem helemaal los te halen.
Mijn idee is dat dit komt door de stuurbekrachtiging die zorgt voor 3 tot 4 cm minder speling voorin. Moet ik deze nu ook weghalen of is er een simpel truukje voor? Ik zat nog te surfen en kwam deze site nog tegen, Klik hier voor die site, hij heeft nog veel meer weg moeten halen... daar heb ik toch weinig zin in.
Waarom de motor is gaan lekken? Er zit een jaar gas in en ik denk dat ik hetzelfde heb als Kay(? met z'n bruine 244gle) warmere motor + oude pakkingen = oliefestijn.
Alvast bedankt voor alle tips.
Bram
klik hier voor de hele fotoreportage
Hieronder enkele foto's
![[Afbeelding: IMGP3824Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3824Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3822Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3822Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3836Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3836Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3815Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3815Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3833Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3833Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3812Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3812Large.jpg)
[/url]
Mijn volvo 244 GLE uit 1979 heeft een b21E motor. Deze lekt nogal wat olie en heb de veroorzakers gelokaliseerd, de oliepanpakking en de keerringen. Met dit mooie weer ben ik ze u aan het vervangen.
Mijn vraag gaat over de olie pan. In de Haynes staat dat het een 'simpele' klus is, maar nu blijkt dat ik de oliepan wel los krijg, maar niet goed gedraaid om hem helemaal los te halen.
Mijn idee is dat dit komt door de stuurbekrachtiging die zorgt voor 3 tot 4 cm minder speling voorin. Moet ik deze nu ook weghalen of is er een simpel truukje voor? Ik zat nog te surfen en kwam deze site nog tegen, Klik hier voor die site, hij heeft nog veel meer weg moeten halen... daar heb ik toch weinig zin in.
Waarom de motor is gaan lekken? Er zit een jaar gas in en ik denk dat ik hetzelfde heb als Kay(? met z'n bruine 244gle) warmere motor + oude pakkingen = oliefestijn.
Alvast bedankt voor alle tips.
Bram
klik hier voor de hele fotoreportage
Hieronder enkele foto's
![[Afbeelding: IMGP3824Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3824Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3822Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3822Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3836Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3836Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3815Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3815Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3833Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3833Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3812Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3812Large.jpg)
![[Afbeelding: IMGP3814Large.jpg]](http://i48.photobucket.com/albums/f246/flipje23/IMGP3814Large.jpg)
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E