29 July 2006, 11:28
mfellman schreef:Goedenmorgen,
Ik had op het 700 forum ook al eens iets gehoord over slecht lopen en een lekke uitlaat. Ik zou ook verwachten dat de lucht dan uit de uitlaat lekt maar misschien dat het toch anders is.
Ik hoorde laatst wel een plof in de uitlaat (is denk ik de misfire waarover gesproken is).
Overigens ben ik al eens bij een uitlaten boer geweest ten tijde van de heftige problemen maar die wist me te vertellen dat de uitlaat gewoon dicht was (kan natuurlijk nu een paar maanden later anders zijn maar waarom lopopt hij dan nu beter ?).
Marc
PS: Ik zat me laatst wel af te vragen waarom de motor (heel soms) iets beter loopt op benzine dan op LPG (stationair).
Er ontstaat in de uitlaat overdruk, maar ook onderdruk ! Aan het einde van de uitlaatslag loopt het gas door maar is de aanvoer van gassen gestopt. Bovendien werkt een gaatje als een venturi van carburateur.
Je lambda regeling gaat van slag en zal het mengser rijker zetten. Over het algemeen gaat een rijk-lopende motor soepeler lopen (binnen grenzen).
Ploffen en misfires verstoren ook de lamda meting. Er komt dan immers een lading onverbrande lucht voorbij waardoor de lambda regeling wederom het mengsel gaat bijregelen. Een slecht ontstekingscirbuit heeft dus invloed op hat brandstofcircuit.
Als je een nieuwe uitlaat gaat halen: Een sportuitlaat kost helemaal niet veel meer dan een standaard uitlaat bij Scandcar ! En dat is mooie kwaliteit.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl