6 August 2006, 23:26
Dat zou je eigelijk aan robbert moeten vragen, daar heb ik hem van overgenomen.
Ik denk dat je ook af zou kunnen met een iets kleinere. Uit bijvoorbeeld een modernere volvo met airco (850).
Wat ik nu ervaar: de capaciteit is ruim volvoende. Tijdens normaal rijden slaat hij bijna nooit aan. Alleen bij stevig doorrijden binnen de bebouwde kom, als je voor een stoplicht staat bijv.
Stroomverbruik ligt tussen de 15 en 20 Amp. Soms slaat de zekering (30A) door. Dit komt door de inschakelstroom. Ik heb nu 2x15 Amp parallel staan. Nu is hij even zwaar afgezekerd, alleen slaat hij nu niet meer door met opstarten (stilstaande DC motor = bijna kortsluiting).
Zit er aan denken om een softstart in te bouwen of 2 snelheden.
De fan wordt nu geschakeld door een 30A Hella relais (bijna elke autoaccesoires zaak).
De stuurstroom komt bij de bobine vandaan (+=kontaktgeschakeld).
De thermostaatswitch schakeld het relais.
Ben van plan om hem continu op de voeding te gooien, zodat ook bij uitgeschakelde motor de fan nog kan draaien.
Als de thermostaatklep dan nog open staat, koelt hij je blok nog todat hij weer dicht gaat.
Ik denk dat je ook af zou kunnen met een iets kleinere. Uit bijvoorbeeld een modernere volvo met airco (850).
Wat ik nu ervaar: de capaciteit is ruim volvoende. Tijdens normaal rijden slaat hij bijna nooit aan. Alleen bij stevig doorrijden binnen de bebouwde kom, als je voor een stoplicht staat bijv.
Stroomverbruik ligt tussen de 15 en 20 Amp. Soms slaat de zekering (30A) door. Dit komt door de inschakelstroom. Ik heb nu 2x15 Amp parallel staan. Nu is hij even zwaar afgezekerd, alleen slaat hij nu niet meer door met opstarten (stilstaande DC motor = bijna kortsluiting).
Zit er aan denken om een softstart in te bouwen of 2 snelheden.
De fan wordt nu geschakeld door een 30A Hella relais (bijna elke autoaccesoires zaak).
De stuurstroom komt bij de bobine vandaan (+=kontaktgeschakeld).
De thermostaatswitch schakeld het relais.
Ben van plan om hem continu op de voeding te gooien, zodat ook bij uitgeschakelde motor de fan nog kan draaien.
Als de thermostaatklep dan nog open staat, koelt hij je blok nog todat hij weer dicht gaat.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard

