17 September 2006, 12:57
Peter Timmer schreef:Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het exoansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Vanochtend de motor gestart en de dop eraf en kijken: Geen luchtbelletjes gezien. Het water trilt wel wat door de trillingen in de motor, maar echte luchtbelletjes niet gezien. Heb de motor ca. 10 min. laten lopen. Dop er weer opgedaan en er wordt direct weer druk opgebouwd, al werd de slang niet zo hard als eerst. Ik heb nu de dop van het expansievat niet zo vast gedraaid tot ie niet verder kon. Nu sist de dop iets, ook als je de motor uitzet blijft ie iets sissen als een dop van een thermoskan die niet helemaal goed dicht zit :roll:
Zelf heb ik het idee dat het overdrukventiel wellicht iets vast zit na 26 jaar.
Wat denken jullie, zo met de dop iets minder vast gaan rijden en uitproberen of een nieuwe dop halen en rijden? Of kan dit het probleem niet zijn?
URL=http://imageshack.us]
[/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
![[Afbeelding: forum244ns6.jpg]](http://img433.imageshack.us/img433/2200/forum244ns6.jpg)