17 September 2006, 15:47
Helemaal mee eens, een compressietest is geen goede methode om een lekke koppakking op te sporen. Compressieverlies treed enkel in heel erg ernstige gevallen op.
Ook de olie loopt door kanalen van de cilinderkop en zo kan alles met een lekke koppakking bij elkaar komen.
Je kan wel een beetje opletten op de signalen van de motor. Draai eerst de dop maar van het koelsysteem. Daardoor staat het niet meer op druk en voorkom je dat het de cilinder ingeperst wordt (of het carter in). Als er een mistbank ontstaat bij het starten, dan weet je dat je niet veel tijd meer hebt. Koelvloeistof gaat roest tegen, maar als je gewoon water gebruikt en dat gaat in de cilinder staan, dan krijg je roest op de cilinderwand. Daardoor gaat de motor meer olie verbruiken en sneller slijten. Het is allemaal redelijk relatief.
Wellicht is het een idee om eens naar een nieuw motortje te gaan kijken ? Want een gemeten compressiedruk van 8,7 is heel erg laag (ik ga er vanuit dat je met de gasklep open hebt gemeten)
Wellicht kan je eens zoeken naar een wat sterkere motor van de sloop (die eventueel laten uitboren met nieuwe zuigers) gezien de huidige staat van de motor ? Dan maak je die klaar voor je auto en dan heb je de wagen in 1 dag stevig doorsleutelen weer voor elkaar ?
De cilinderkop demonteren, nieuwe pakking ertussen en weer monteren lijkt mij een slecht idee. Door de kop te vlakken heb je toch betere kaarten in handen. Bovendien is het het beste om nieuwe kopbouten te gebruiken. Of je moet deze op lengte controleren. Maar er zijn verhalen bekend van kopbouten die breken als ze de 2e keer gemonteerd worden, ook al zaten ze nog binnen de rekgrens.
Past er geen B230 in ? Die haal je met bak en al uit een 740 of een late 240. De ontsteking even aanpassen, groot onderhoud en bouwen maar. Wie weet heeft er iemand nog een blok staan ? Een B23 in een 140 serie is lastig, maar mijn zwager is het gelukt. Maar dat was echt een enorme klus. In een 240 zou het niet al te moeilijk mogen zijn als je voldoende donoronderdelen hebt.
Mocht je het een en ander willen laten doen aan je Volvo, HRW in Wageningen is o.a. bezig met de motor van Turbo Lucas. Maar ik zag er laatst ook een prachtige B19A staan. Alles wat oud is is daar in goede handen, Volvo's komen er inmiddels steeds vaker. Zo rijdt ook de koploper van de Volvo Original Cup (Mulder en Ochse) met een motor van HRW.
http://www.hrw-revisie.nl/
Voor een kopje vlakken kan je daar ook prima terecht. En niet te duur !
Ook de olie loopt door kanalen van de cilinderkop en zo kan alles met een lekke koppakking bij elkaar komen.
Je kan wel een beetje opletten op de signalen van de motor. Draai eerst de dop maar van het koelsysteem. Daardoor staat het niet meer op druk en voorkom je dat het de cilinder ingeperst wordt (of het carter in). Als er een mistbank ontstaat bij het starten, dan weet je dat je niet veel tijd meer hebt. Koelvloeistof gaat roest tegen, maar als je gewoon water gebruikt en dat gaat in de cilinder staan, dan krijg je roest op de cilinderwand. Daardoor gaat de motor meer olie verbruiken en sneller slijten. Het is allemaal redelijk relatief.
Wellicht is het een idee om eens naar een nieuw motortje te gaan kijken ? Want een gemeten compressiedruk van 8,7 is heel erg laag (ik ga er vanuit dat je met de gasklep open hebt gemeten)
Wellicht kan je eens zoeken naar een wat sterkere motor van de sloop (die eventueel laten uitboren met nieuwe zuigers) gezien de huidige staat van de motor ? Dan maak je die klaar voor je auto en dan heb je de wagen in 1 dag stevig doorsleutelen weer voor elkaar ?
De cilinderkop demonteren, nieuwe pakking ertussen en weer monteren lijkt mij een slecht idee. Door de kop te vlakken heb je toch betere kaarten in handen. Bovendien is het het beste om nieuwe kopbouten te gebruiken. Of je moet deze op lengte controleren. Maar er zijn verhalen bekend van kopbouten die breken als ze de 2e keer gemonteerd worden, ook al zaten ze nog binnen de rekgrens.
Past er geen B230 in ? Die haal je met bak en al uit een 740 of een late 240. De ontsteking even aanpassen, groot onderhoud en bouwen maar. Wie weet heeft er iemand nog een blok staan ? Een B23 in een 140 serie is lastig, maar mijn zwager is het gelukt. Maar dat was echt een enorme klus. In een 240 zou het niet al te moeilijk mogen zijn als je voldoende donoronderdelen hebt.
Mocht je het een en ander willen laten doen aan je Volvo, HRW in Wageningen is o.a. bezig met de motor van Turbo Lucas. Maar ik zag er laatst ook een prachtige B19A staan. Alles wat oud is is daar in goede handen, Volvo's komen er inmiddels steeds vaker. Zo rijdt ook de koploper van de Volvo Original Cup (Mulder en Ochse) met een motor van HRW.
http://www.hrw-revisie.nl/
Voor een kopje vlakken kan je daar ook prima terecht. En niet te duur !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl