17 October 2006, 18:20
v40jlt4 schreef:Jelmar schreef:dik hoor, alleen ik vind het een beetje typisch dat je zo'n hoge druk nodig hebt om dat vermogen te halen...
Standaard heeft en T4 1.1 piekdruk, 0.9 continue.
die 292PK was bij 1.5 (1.55) piek en 1.35 continu.
Anderhalf keer het aantal pk's vraagt om minstens 1.5 keer zoveel benzine en dus om anderhalf keer zoveel lucht (zuurstof het liefst).
Geen idee of deze redenatie klopt maar heel erg fout zal ie niet zijn.
Daarbij komt ook nog een om de hoek kijken dat de turbo een uitstekende prijs/prestatie verhouding heeft, maar geen optimale prestatie.
Het is een gemodificeerde standaard T4 (14T) turbo, met dus een flink grotere compressor erin (en de as gebalanceerd). Maar de turbine in origineel, lees, klein. Voordeel, hij spoelt best snel op, het turbogat is amper groter geworden. Nadeel minder efficient dan een 19T met een grotere turbine (ondanks dat mijn Big16G compressor groter is dan een 19T compressor).
Waarschijnlijk is de lucht die deze turbo produceert warmer dan die uit een echte grote turbo. Dus bij dezelfde druk minder zuurstof dus meer druk nodig voor dezelfde hoeveelheid zuurstof.
Die twee dingen kan ik verzinnen.
Janis
En daar sla je de spijker precies op zn kop !
Met een standaard Garrett T3 kan je ook op 2 bar draaien, maar ten eerste is het alles behalve efficient, de lucht is dus veel te heet, zelfs met een hele grote intercooler, en ten 2e vind je turbo dit ook niet echt leuk..
en als je verder gaat tunen zal je denk ik toch aan een andere turbo moeten, want zelfs een 19T is bij 340 misschien max 350 pk (of iets meer) helemaal uitgescheten...
Maar nogmaals, erg leuke bak
