Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruitenwissers blijven wissen
Ik heb vanochten zitten rommelen met de wissers. Voorlopig werk het weer naar behoren. Er zat het een en ander niet goed meer aan gesloten. De schakelaar was blijkbaar kapot, er is daarom ooit een drukknopje gekomen dat de ruitenwissers aan deed. Ook was er (ongezekerd!!) een draad getrokken om de originele schakelaar van stroom te voorzien. Deze heb ik weggehaald, de orignele zat gewoon niet op het goede voetje in de zekeringen kast.
Ik heb de motor niet verwijderd, maar dus gewoon met de bedrading lopen rommelen. Het geplaatste drukknopje kreeg + en - rechtstreeks van de accu en gaf stroom aan de motor op de punten waar normaal langzaam of snel op hoort. (bleek achteraf)
De snelle was dus geaard en de langzame verbonden met de accu -->12V.
Dit klopt dus niet. Dit verklaart misschien ook het onrustige wissen, soms langzaam en hoe langer ze aanstonden hoe sneller ze gingen...
Ik heb alles maar losgetrokken en gekeken wat er gebeurde. De rode moet in ieder geval aan gesloten zijn. Deze zorgt dat de motor naar de rust stand kan gaan (als de schakelaar op uit staat). Echter ging hij niet naar de rust stand wat ik niet snapte. Na veel peinzen en van alles geprobeerd te hebben, eens het aardedraadje wat vanaf het drukknopje kwam tegen het huis van de motor gehouden; jawel de wissers gingen naar de ruststand!
De standen van de originele schakelaar voor snel en langzaam waren niet aangesloten (in plaats daarvan zat het drukknopje). Deze heb ik vervolgens aangesloten en het werkte prima! Snel, langzaam, en weer naar rust. aai-je-to00.
De extra aarde draad dus deed wonderen. Had ik nu maar vanmorgen het bericht hierboven van Pepe gelezen dan was ik een stuk sneller klaar.....

Of dit ook meteen de oplossing was voor het niet stoppen van de wissers zullen we vanzelf zien als het gaat regenen.

Dan over de stand:
De linker wisser moet denk ik een tandje omhoog en de rechter 2 tot 3. Ik zag aan de buitenkant geen schoefjes of wat dan ook zitten, kun je ze er zo af trekken, kapje weghalen??
Antwoord

Berichten in dit topic
Ruitenwissers blijven wissen - door Dopski - 20 February 2007, 12:25
Ruitenwissers blijven wissen - door Peter Timmer - 20 February 2007, 13:33
Ruitenwissers blijven wissen - door PP! - 20 February 2007, 21:39
Ruitenwissers blijven wissen - door Dopski - 20 February 2007, 22:24
Ruitenwissers blijven wissen - door PP! - 22 February 2007, 08:57
Ruitenwissers blijven wissen - door Dopski - 22 February 2007, 14:53
Ruitenwissers blijven wissen - door Peter Timmer - 22 February 2007, 16:32
Ruitenwissers blijven wissen - door Dopski - 22 February 2007, 16:39
Ruitenwissers blijven wissen - door volvoman0_0 - 23 February 2007, 15:52
Ruitenwissers blijven wissen - door Dopski - 28 February 2007, 21:01