6 March 2007, 14:33
Nou, 23 februari nog ff op APK geweest (eindelijk)!
Afgekeurd op een paar kleine punten:
- remschijf RA te veel roest
- remverdeler lekte bij 1 aansluiting
- deur LA ging niet meer open ???
- ruitensproeier weigerde dienst
- CO te hoog (was 6%, max=3 ;D)
Helemaal geen slechte score voor een auto die alweer anderhalf jaar zo goed als stil staat en daarvoor weer zo'n 3 jaar 8)
De remschijven had ik uiteraard flink opgeschuurd (oppervlak waar de remblok de schijf raakt mag niet meer dan 50% verroest zijn), maar tijdens de rit tussen huis en APK station is het toch terug gekomen. Nadere inspectie leverde op dat de roest toch meer dan oppervlakkig was... (zeg maar kraters :-[)
De deur verraste mij ook, ik had tenslotte net de achterbank via die deur erin gezet, dus ik was erin en eruit gekomen ???
Ruitensproeier: ik hoorde het motortje wel, dus ik denk dat het reservoir lekt want ik had bijgevuld :-\
Op weg naar de keuring: volgetankt, warmgereden en volgas de doorgaande weg op. Ik hoorde POEF en alle druk was weg, motor viel uit... Ik dacht meteen aan een turboslang. Uiteraard geen schroevendraaier bij me :
dus vrouwlief even gebeld. En jawel hoor... thuur had een slangklem niet goed aangedraaid... ahum. Starten en rijden (wat een fantastische auto is het toch 8)).
Meteen daarna nog even gekeken: de deur was echt niet open te krijgen, dus het paneel eraf geforceerd. Stangetje van het slot was losgeraakt (klemmetje weg), dus het portier stond in het slot. Tja, dan kun je lang trekken en duwen... Nieuw klemmetje en weer als nieuw ;D
De remverdeler: ik kon de lekke koppeling nog een halve slag aandraaien. Maar eens flink op de rem trappen, kijken of het droog blijft. Dan de remschijf nogmaals flink mishandelen met diverse staalborstels en ruwe papieren... Ik wil de remmerij graag in 1x helemaal vervangen, dus wat ik me op de hals haal als ik 1 schijf verwissel... ??? We zien wel. Reservoirtje uitbouwen en controleren en CO mogen ze zelf afstellen.
In het weekend daarna:
Zeker een half uur geschuurd met schuurblokken, bandschuurmachines, grote staalborstel op boormachine, korrel 40 t/m 120 en wat rest zijn putjes. Deze zijn bij lange na niet 50% van de schijf, maar ik wil toch graag even een flink stuk proefremmen om te kijken hoe het eruit ziet.
Ik heb heel(!) hard op de rem getrapt, koppelingetje is tot nu toe droog. Kijken of dat zo blijft na het proefremmen.
Ruitensproeier doet het ook weer, de schakelaar weigerde dienst omdat ie zolang niet gebruikt was :
Ff flink op en neer halen en hij werkt alsof ie gisteren uit de fabriek kwam 8)
En dankzij de regen van de afgelopen week en weekend niet veel kunnen doen, alleen een soepje gemaakt ;D ;D
![[Afbeelding: img1503kzg6.jpg]](http://img99.imageshack.us/img99/4967/img1503kzg6.jpg)
![[Afbeelding: img1507kxf3.jpg]](http://img57.imageshack.us/img57/5816/img1507kxf3.jpg)
Zondag was het weer weer redelijk, dus de stof te drogen gehangen en de remschijf nogmaals geinspecteerd. Inderdaad toch wel veel putjes.... Snel de schijf van de Mad Max gepakt, flink opgeschuurd en gemonteerd. Hoogst illegaal nog wat rondjes gemaakt om de blokken iets te laten inslijten.
En godzijdank was het gistermiddag lekker droog, dus eerder naar huis gepiept......
![[Afbeelding: PICT3718.jpg]](http://members.home.nl/genevieve.2/240_Restauratie/Opbouw/PICT3718.jpg)
Gr 8)
Afgekeurd op een paar kleine punten:
- remschijf RA te veel roest
- remverdeler lekte bij 1 aansluiting
- deur LA ging niet meer open ???
- ruitensproeier weigerde dienst
- CO te hoog (was 6%, max=3 ;D)
Helemaal geen slechte score voor een auto die alweer anderhalf jaar zo goed als stil staat en daarvoor weer zo'n 3 jaar 8)
De remschijven had ik uiteraard flink opgeschuurd (oppervlak waar de remblok de schijf raakt mag niet meer dan 50% verroest zijn), maar tijdens de rit tussen huis en APK station is het toch terug gekomen. Nadere inspectie leverde op dat de roest toch meer dan oppervlakkig was... (zeg maar kraters :-[)
De deur verraste mij ook, ik had tenslotte net de achterbank via die deur erin gezet, dus ik was erin en eruit gekomen ???
Ruitensproeier: ik hoorde het motortje wel, dus ik denk dat het reservoir lekt want ik had bijgevuld :-\
Op weg naar de keuring: volgetankt, warmgereden en volgas de doorgaande weg op. Ik hoorde POEF en alle druk was weg, motor viel uit... Ik dacht meteen aan een turboslang. Uiteraard geen schroevendraaier bij me :
dus vrouwlief even gebeld. En jawel hoor... thuur had een slangklem niet goed aangedraaid... ahum. Starten en rijden (wat een fantastische auto is het toch 8)).Meteen daarna nog even gekeken: de deur was echt niet open te krijgen, dus het paneel eraf geforceerd. Stangetje van het slot was losgeraakt (klemmetje weg), dus het portier stond in het slot. Tja, dan kun je lang trekken en duwen... Nieuw klemmetje en weer als nieuw ;D
De remverdeler: ik kon de lekke koppeling nog een halve slag aandraaien. Maar eens flink op de rem trappen, kijken of het droog blijft. Dan de remschijf nogmaals flink mishandelen met diverse staalborstels en ruwe papieren... Ik wil de remmerij graag in 1x helemaal vervangen, dus wat ik me op de hals haal als ik 1 schijf verwissel... ??? We zien wel. Reservoirtje uitbouwen en controleren en CO mogen ze zelf afstellen.
In het weekend daarna:
Zeker een half uur geschuurd met schuurblokken, bandschuurmachines, grote staalborstel op boormachine, korrel 40 t/m 120 en wat rest zijn putjes. Deze zijn bij lange na niet 50% van de schijf, maar ik wil toch graag even een flink stuk proefremmen om te kijken hoe het eruit ziet.
Ik heb heel(!) hard op de rem getrapt, koppelingetje is tot nu toe droog. Kijken of dat zo blijft na het proefremmen.
Ruitensproeier doet het ook weer, de schakelaar weigerde dienst omdat ie zolang niet gebruikt was :
Ff flink op en neer halen en hij werkt alsof ie gisteren uit de fabriek kwam 8)En dankzij de regen van de afgelopen week en weekend niet veel kunnen doen, alleen een soepje gemaakt ;D ;D
![[Afbeelding: img1503kzg6.jpg]](http://img99.imageshack.us/img99/4967/img1503kzg6.jpg)
![[Afbeelding: img1507kxf3.jpg]](http://img57.imageshack.us/img57/5816/img1507kxf3.jpg)
Zondag was het weer weer redelijk, dus de stof te drogen gehangen en de remschijf nogmaals geinspecteerd. Inderdaad toch wel veel putjes.... Snel de schijf van de Mad Max gepakt, flink opgeschuurd en gemonteerd. Hoogst illegaal nog wat rondjes gemaakt om de blokken iets te laten inslijten.
En godzijdank was het gistermiddag lekker droog, dus eerder naar huis gepiept......
![[Afbeelding: PICT3718.jpg]](http://members.home.nl/genevieve.2/240_Restauratie/Opbouw/PICT3718.jpg)
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter

