30 September 2005, 13:47
thuur schreef:Erik, nu denk ik wat een mooi verhaal en dan sluit je af met 'koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij'. Wat is dan het verschil? (want dat is er dus wel!).
Gr 8)
Die laatste zin is vooral bedoelt in het algemeen. Dus niet specifiek Volvo, of relaterend aan de voorgaande alinea.
Ik weet dat in Volvo kringen dit weinig voorkomt, maar vaak hebben de nu oude auto's nog niet zo'n hoge km stand. Dus is het risico altijd nog aanwezig. Loodvrij maken van de koppen is dan wel noodzakelijk, omdat anders de boel wel kapot gaat.
Ook is dit spontaan-loodvrij effect niet een wetmatigheid, het gebeurd wel sommige motortypes en niet bij anderen.
Daarom dus altijd bij koprevisie loodvrij laten maken, als dit origineel af fabriek niet zo is.
Er zit nog een gedachte bij achter: de verkrijgbaarheid van loodvervanger benzine wordt nu al moeilijker, Shell levert het al niet meer. En dat gaat ook gelden voor de flesjes loodvervanger. Dus wees op de toekomst voorbereid. Wie wet moeten we hier in de toekomst ook - net als in Duitsland - allemaal een katalysator op de klassieker hebben.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo