13 April 2007, 10:45
Hey Dirk,
De Belgische situatie heeft een beetje een patstelling in haar wetgeving bestaan op dat vlak (nouja, wanneer ook niet). Je bent verplicht een voertuig voor keuring op eigen kracht te laten voorrijden, een wagen langsbrengen op een trailer of aanhangwagen mag dus niet. Dat betekent dat dat voertuig nummerplaten moet hebben, maar nummerplaten worden alleen uitgereikt nà dat een bewijs van keuring en verzekering is voorgelegd aan de DIV (dienst inschrijvingen). Het is dus niet mogelijk om nummerplaten te bekomen vóór jouw wagen gekeurd is. Alvast inschrijven kan dus niet.
Wat je wel kan doen is de platen van een andere wagen 'lenen'. Misschien heb je nog een tweede/oude wagen, of kan je terecht bij iemand die je kent? De platen van die wagen zet je dan tijdelijk even op jouw wagen, en dat alleen om er mee naar de keuring te rijden en terug. Let wel op: zorg dat je wagen ten allen tijde verzekerd is! Dat betekent dat een auto alleen op de openbare weg mag staan (dus ook geparkeerd), rijden of zichtbaar zijn als er platen opzitten Ãn de auto verzekerd is. Is dat niet het geval, dan moet je de wagen ergens stockeren op een vanaf de openbare weg niet zichtbare plaats (achtertuin, gesloten garagebox enz). Als je platen leent, moet je de verzekering van de 'donorauto' inlichten dat je tijdelijk even met een ander voertuig rijdt. Op die manier is je auto dan voor een korte tijd verzkerd (duur bepaald door de verzekering, kan wel aangepast worden). De meeste verzekeringen laten dat wel toe, maar je moet wel eerst hun toestemming vragen. In mijn geval (Ethias) kon dat ook telefonisch, en moet je het chassisnummer van de te keuren auto doorgeven. In principe ben je in die situatie wettelijk niet orde, tenslotte rij je rond in een auto op platen waarop de auto niet officieel is ingeschreven, en kan je in het slechtste geval een boete krijgen. Dat komt nauwelijks voor, je moet al pech hebben dat je wagen er bij een random-controle wordt uitgepikt en dus boorddocumenten moet voorleggen, maar vaak laten de politiediensten het 'voor die ene keer toe' omdat je er in principe alleen maar mee naar de keuring gaat. Veel belangrijker is de verzekering van je auto! Z-platen zijn dan wel weer een volledig correcte handelswijze, maar idd duurder. Aan jou de keuze!
Succes!
De Belgische situatie heeft een beetje een patstelling in haar wetgeving bestaan op dat vlak (nouja, wanneer ook niet). Je bent verplicht een voertuig voor keuring op eigen kracht te laten voorrijden, een wagen langsbrengen op een trailer of aanhangwagen mag dus niet. Dat betekent dat dat voertuig nummerplaten moet hebben, maar nummerplaten worden alleen uitgereikt nà dat een bewijs van keuring en verzekering is voorgelegd aan de DIV (dienst inschrijvingen). Het is dus niet mogelijk om nummerplaten te bekomen vóór jouw wagen gekeurd is. Alvast inschrijven kan dus niet.
Wat je wel kan doen is de platen van een andere wagen 'lenen'. Misschien heb je nog een tweede/oude wagen, of kan je terecht bij iemand die je kent? De platen van die wagen zet je dan tijdelijk even op jouw wagen, en dat alleen om er mee naar de keuring te rijden en terug. Let wel op: zorg dat je wagen ten allen tijde verzekerd is! Dat betekent dat een auto alleen op de openbare weg mag staan (dus ook geparkeerd), rijden of zichtbaar zijn als er platen opzitten Ãn de auto verzekerd is. Is dat niet het geval, dan moet je de wagen ergens stockeren op een vanaf de openbare weg niet zichtbare plaats (achtertuin, gesloten garagebox enz). Als je platen leent, moet je de verzekering van de 'donorauto' inlichten dat je tijdelijk even met een ander voertuig rijdt. Op die manier is je auto dan voor een korte tijd verzkerd (duur bepaald door de verzekering, kan wel aangepast worden). De meeste verzekeringen laten dat wel toe, maar je moet wel eerst hun toestemming vragen. In mijn geval (Ethias) kon dat ook telefonisch, en moet je het chassisnummer van de te keuren auto doorgeven. In principe ben je in die situatie wettelijk niet orde, tenslotte rij je rond in een auto op platen waarop de auto niet officieel is ingeschreven, en kan je in het slechtste geval een boete krijgen. Dat komt nauwelijks voor, je moet al pech hebben dat je wagen er bij een random-controle wordt uitgepikt en dus boorddocumenten moet voorleggen, maar vaak laten de politiediensten het 'voor die ene keer toe' omdat je er in principe alleen maar mee naar de keuring gaat. Veel belangrijker is de verzekering van je auto! Z-platen zijn dan wel weer een volledig correcte handelswijze, maar idd duurder. Aan jou de keuze!
Succes!

