26 June 2007, 11:37
BartJu schreef:Ze doen mij anders sterk denken aan de Simca 1302.
Vooral die blauwe!
Dus als die nog in het verhaal past? Was nog voor Simca bij Talbot ging, en ver voor dat Peugeot Talbot overnam en de net ontwikkelde auto als 309 uitbracht...
Past die overeenkomst ook nog ergens in het verhaal? ???
;D
Je bedoelt vast de Chrysler Simca 1307/8/9. (Later Talbot 1510)
Maar die is ouder. Die stamt al uit 1975(?). Was volgens mij "Auto van het Jaar 1976".
De Peugeot 309 is ooit ontwikkeld als Talbot opvolger van de Simca 1100 en Horizon. Die 1100 lijn heeft ie ook een beetje. Introductie in 1985. In het voorjaar van 1985 werd er nog over een Talbot gesproken, maar na de zomer was ie er ineens als Peugeot.
Dat is tenminste de mist de Peugeot over dit verhaal legde. De waarheid is onthutsend. Peugeot had Talbot alleen gekocht om de winstpotentie. De 1308 serie werd omgdoopt tot 1510 en er kwam een sedan, genaamd Solara. De Peugeot 104 kwam er is Talbot Samba versie. Dit was de enige versie van de 104 die wel goed verkocht (De 104 zelf deed het minder en de Citroen LN(A) deed bijna niks).
Peugeot had toen een lelijk imago probleem: oude lullen bakken.
Pas toen het duidelijk werd dat de Peugeot 205 een hit was, konden ze zich het veroorloven om Talbot te liquideren. Wat binnen een jaar ook gebeurde. Toevallig loopt dit samen met de introductie van de grote 205 - de 309. Dit is van voor naar achter een Peugeot, hooguit met een Simca motor. Maar die zaten ook in andere Peugeots.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo

