20 August 2007, 10:07
Vanmorgenvroeg de kop bij revisiebedrijf Verkaik in Delft gebracht. Zit hier praktisch om de hoek bij mn werk en het leek me wel een betrouwbaar bedrijfje.
De kop werd direct bekeken en afgeperst. Eerste opmerkingen waren dat de kop er goed uit zag. Geen nieuwe maar zoals de monteur zei "deze gaat wel tot 500.000km mee" wat ik dan wel weer een opsteker vond. Verder een klein beetje scheurvorming in de klepzitting maar dat was zo klein dat dat geen probleem was volgens hem.
Lekkage van koelvloeistof was maar op ÃÃn plek zichtbaar. Maar dat was maar heel klein. Ik dacht zelf dat er koelkanalen dichtzaten, maar dat bleek niet zo te zijn. Dat kwam volgens hun door gaten in de koppakking welke niet corresponderen met koelgaten in de kop. Die gaten zitten dus gewoon niet in de kop. Zodoende zit daar altijd koelvloeistof tegen de kop aan te drukken waardoor corrossie ontstaat. Heel normaal volgens hun en geen enkel probleem.
Enige minpunt bleek dat de 'nieuwe' tapeinden (3 stuks) aan de uitlaatzijde scheef gemonteerd waren. >
("Thanks dad!"). >
Dat zag er echt wel een beetje rot uit. Ze hebben direct getest of ze wel sterk genoeg waren. Gelukkig wel. Maar het was volgens hun raadzaam om die eruit te halen, op te vullen met een prop en opnieuw te voorzien van tapeind. Dit omdat de kop nu toch los is en je het risico loopt dat t uitlaatspruitstuk scheurt of de tapeinden opieuw breken door de spanningen die er op komen.
Ik heb gezegd ze die tapeinden maar moeten vervangen mits de kop gewoon in een goede conditie verkeerd en er geen extra dingen aan t licht komen. Kost me wel weer â¬100 euri extra, maarja je doet t goed of je doet t niet denk ik dan maar weer.
tja...oude auto's! Ach, t kon erger. 8)
De kop werd direct bekeken en afgeperst. Eerste opmerkingen waren dat de kop er goed uit zag. Geen nieuwe maar zoals de monteur zei "deze gaat wel tot 500.000km mee" wat ik dan wel weer een opsteker vond. Verder een klein beetje scheurvorming in de klepzitting maar dat was zo klein dat dat geen probleem was volgens hem.
Lekkage van koelvloeistof was maar op ÃÃn plek zichtbaar. Maar dat was maar heel klein. Ik dacht zelf dat er koelkanalen dichtzaten, maar dat bleek niet zo te zijn. Dat kwam volgens hun door gaten in de koppakking welke niet corresponderen met koelgaten in de kop. Die gaten zitten dus gewoon niet in de kop. Zodoende zit daar altijd koelvloeistof tegen de kop aan te drukken waardoor corrossie ontstaat. Heel normaal volgens hun en geen enkel probleem.
Enige minpunt bleek dat de 'nieuwe' tapeinden (3 stuks) aan de uitlaatzijde scheef gemonteerd waren. >
("Thanks dad!"). >
Dat zag er echt wel een beetje rot uit. Ze hebben direct getest of ze wel sterk genoeg waren. Gelukkig wel. Maar het was volgens hun raadzaam om die eruit te halen, op te vullen met een prop en opnieuw te voorzien van tapeind. Dit omdat de kop nu toch los is en je het risico loopt dat t uitlaatspruitstuk scheurt of de tapeinden opieuw breken door de spanningen die er op komen. Ik heb gezegd ze die tapeinden maar moeten vervangen mits de kop gewoon in een goede conditie verkeerd en er geen extra dingen aan t licht komen. Kost me wel weer â¬100 euri extra, maarja je doet t goed of je doet t niet denk ik dan maar weer.
tja...oude auto's! Ach, t kon erger. 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"