8 September 2007, 21:43
Vandaag flink in de weer geweest. De koolaanslag weggehaald (voorzichtig) van de zuigers. Een heel karwei. Onderblok een beetje schoongemaakt met diesel. Daarna de waterpomp losjes gemonteerd en de cilinderkop gemonteerd. Ziet er gelijk mooi uit als die kop er zo mooi nieuw op staat. En toen ik nog wat tijd over had toch ook maar het oude spruitstuk verwijderd en de k-jet warmteregelaar die tegen het onderblok aan zit.
Kopboutgaten moesten wel schoon want daar zat meuk in. Dankzij de tips van Rob en Jelmar ging dat toch goed uiteindelijk.
- eerst de een tap erdoorheen gedraaid
- vervolgens met een dun slangetje de meuk (superzwart!) er zoveel mogelijk uit gezogen (smerig maar wat moet je zonder perslucht)
- toen de gaten vol met remmenreiniger gespoten (niet te zuinig gedaan) en tegelijk de cilindergaten met een doek afgedicht
- vervolgens de gaten uitgeblazen met het zelfde slangetje
- toen voorzichtig een kopbout erin gedraaid en alle gaten nagelopen. De remmenreiniger liep er uit en ik zag dat die schoon was.
- nieuwe (volvo)pakking erop gelegd
- kop erop gelegd
- kopbouten aangedraaid volgens de Haynes Manual
Gek gevoel trouwens dat je eerst met het moment de boel aandraait. En daarna ook nog eens alles 90 graden extra aan moet draaien. Maar dat komt denk ik omdat het ook rekbouten zijn.
Hier de foto's (de eerste tien zijn van vandaag)
Nu de downpipe nog losmaken. Het wordt mooi!!
TSJING TSJING!!! BLINKG BLING!!
![[Afbeelding: img2011sr5.th.jpg]](http://img120.imageshack.us/img120/2461/img2011sr5.th.jpg)
O, trouwens; dit vond ik onder het spruitstuk. Een groene draad die naar de K-jet warmteregelaar gaat. De gehele isolatie was WEG!!
Kopboutgaten moesten wel schoon want daar zat meuk in. Dankzij de tips van Rob en Jelmar ging dat toch goed uiteindelijk.
- eerst de een tap erdoorheen gedraaid
- vervolgens met een dun slangetje de meuk (superzwart!) er zoveel mogelijk uit gezogen (smerig maar wat moet je zonder perslucht)
- toen de gaten vol met remmenreiniger gespoten (niet te zuinig gedaan) en tegelijk de cilindergaten met een doek afgedicht
- vervolgens de gaten uitgeblazen met het zelfde slangetje
- toen voorzichtig een kopbout erin gedraaid en alle gaten nagelopen. De remmenreiniger liep er uit en ik zag dat die schoon was.
- nieuwe (volvo)pakking erop gelegd
- kop erop gelegd
- kopbouten aangedraaid volgens de Haynes Manual
Gek gevoel trouwens dat je eerst met het moment de boel aandraait. En daarna ook nog eens alles 90 graden extra aan moet draaien. Maar dat komt denk ik omdat het ook rekbouten zijn.
Hier de foto's (de eerste tien zijn van vandaag)
Nu de downpipe nog losmaken. Het wordt mooi!!
TSJING TSJING!!! BLINKG BLING!!
![[Afbeelding: img2011sr5.th.jpg]](http://img120.imageshack.us/img120/2461/img2011sr5.th.jpg)
O, trouwens; dit vond ik onder het spruitstuk. Een groene draad die naar de K-jet warmteregelaar gaat. De gehele isolatie was WEG!!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"