12 October 2007, 13:14
owkee.... meer updates!
In de vakantie gestopt met Bio ethanol omdat ik het niet kon tanken omdat ik hoofdzakelijk in NL onder weg ben geweest. Het reed erg goed, trok echt beter dan op benzine en het verbruik op korte stukjes was van 10-10.5 gestegen naar 12.2 L/100 km dus das goed te behappen. Paar weken geleden is de prijs weer verlaagd naar 95 cent bij het tankstation waar ik het altijd haal ;D dus ik ga er misschien binnenkort weer op rijden.
Enige nadeel is dat het koud starten minder goed gaat en dat de Ethanol geur veel muggen aantrekt...
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreji4.jpg]](http://img108.imageshack.us/img108/3291/mainphpg2viewcoreji4.jpg)
Dis dus de motor+bak die ik voor de 240 heb. 1995 b230FK, 232.000 km oud, M90H versnellingsbak. De turbo die erop zit is pas 15.000 km oud. Nu ligt het blok grotendeels uitelkaar om schoon te maken en wat kleine tuning dingen.
Qua nieuwe goodies:
![[Afbeelding: p8162682lu9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/6195/p8162682lu9.jpg)
Cometic MLS Koppakking, RSI stage 1 motorsteunen and JAW wideband controllers..
![[Afbeelding: p8222632yg4.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5059/p8222632yg4.jpg)
Dat zijn de controllers inmekaar gezet, een is voor Ruben, de andere voor mij. makkelijk inmekaar te zetten.... Nu nog een mooi kastje+koelrib en wat stkkers en klaar! 70$ voor zon kitje!
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoretl0.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/306/mainphpg2viewcoretl0.jpg)
Das de sensor zelf, van de turbobricks group buy. 60$ verzonden met oplasmoer en dop!
![[Afbeelding: p6112549zp5.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5354/p6112549zp5.jpg)
De IC... eerst gebruikt door Ruben!
Van een Iveco Eurocargo II truck. Kern: 44 cm hoog, (met endtanks 48 cm), 56 cm breed (met endtanks 84 cm) en 6 cm dik. inlaat/uitlaat is 76 mm...
meer pics [URL=http://"http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1518"]hier[/URL]!!
Ook heb ik een 940 Efan geïnstalleerd, aangestuurd door de 940 turbo computer die ik nu erin heb zitten.
ook heb ik nog een Summit MSD box erin gezet. Die geeft een sterkere vonk door 520 Volt in de primaire kant van de bobine te pompen. Onder de 3000 rpm doet ie dat zelfs meerdere keren per verbrandingsslag. Zeer handig om de Ethanol goed te laten ontbranden bij het starten, geeft wat meer koppel, loopt wat lekkerder en zou wat minder verbruik moeten geven. Ik heb er pas even mee rondgereden dus ik wacht gespannen af wat het oplevert!
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorenh3.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/8544/mainphpg2viewcorenh3.jpg)
Geïnstalleerd:
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreiz7.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/3382/mainphpg2viewcoreiz7.jpg)
1 minuutje werk om aan te sluiten..... echt simpel. Wel nog ff goed isoleren want die 500 volt zijn niet bevorderlijk voor een gezonde toekomst als je het aanraakt...
En dan finally nog een setje spacers voor de achteras.. Een vriend in Zweden had ze op zn 940, moest zn remschijven vervangen en bleek dat ze na dik 2 jaar behoorlijk vastgeroest waren (de spacers op ed schijven). De spacers achter heeft ie met een drilboor/flex/brander eraf moeten halen, die waren in kleine stukjes... maar de voorste waren nog goed! Helaas voor hem waren de spacers alleen per 4 verkrijgbaar. geluk voor mij want zo kon ik deze hebben!
23 mm dik, hubcentric! Wel met 700/900 serie metrische schroefdraad dus ik moet ff nieuwe moeren ervoor gaan halen.
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorevi9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/188/mainphpg2viewcorevi9.jpg)
Verder heb ik nog een 80 mm toerenteller geïnstalleerd en klein klokje. eens kijken of ik daar nog wat fotos van heb....
Weer genoeg goodies om even leuk te kunnen sleutelen ;D
In de vakantie gestopt met Bio ethanol omdat ik het niet kon tanken omdat ik hoofdzakelijk in NL onder weg ben geweest. Het reed erg goed, trok echt beter dan op benzine en het verbruik op korte stukjes was van 10-10.5 gestegen naar 12.2 L/100 km dus das goed te behappen. Paar weken geleden is de prijs weer verlaagd naar 95 cent bij het tankstation waar ik het altijd haal ;D dus ik ga er misschien binnenkort weer op rijden.
Enige nadeel is dat het koud starten minder goed gaat en dat de Ethanol geur veel muggen aantrekt...
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreji4.jpg]](http://img108.imageshack.us/img108/3291/mainphpg2viewcoreji4.jpg)
Dis dus de motor+bak die ik voor de 240 heb. 1995 b230FK, 232.000 km oud, M90H versnellingsbak. De turbo die erop zit is pas 15.000 km oud. Nu ligt het blok grotendeels uitelkaar om schoon te maken en wat kleine tuning dingen.
Qua nieuwe goodies:
![[Afbeelding: p8162682lu9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/6195/p8162682lu9.jpg)
Cometic MLS Koppakking, RSI stage 1 motorsteunen and JAW wideband controllers..
![[Afbeelding: p8222632yg4.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5059/p8222632yg4.jpg)
Dat zijn de controllers inmekaar gezet, een is voor Ruben, de andere voor mij. makkelijk inmekaar te zetten.... Nu nog een mooi kastje+koelrib en wat stkkers en klaar! 70$ voor zon kitje!
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoretl0.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/306/mainphpg2viewcoretl0.jpg)
Das de sensor zelf, van de turbobricks group buy. 60$ verzonden met oplasmoer en dop!
![[Afbeelding: p6112549zp5.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/5354/p6112549zp5.jpg)
De IC... eerst gebruikt door Ruben!
Van een Iveco Eurocargo II truck. Kern: 44 cm hoog, (met endtanks 48 cm), 56 cm breed (met endtanks 84 cm) en 6 cm dik. inlaat/uitlaat is 76 mm...
meer pics [URL=http://"http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1518"]hier[/URL]!!
Ook heb ik een 940 Efan geïnstalleerd, aangestuurd door de 940 turbo computer die ik nu erin heb zitten.
ook heb ik nog een Summit MSD box erin gezet. Die geeft een sterkere vonk door 520 Volt in de primaire kant van de bobine te pompen. Onder de 3000 rpm doet ie dat zelfs meerdere keren per verbrandingsslag. Zeer handig om de Ethanol goed te laten ontbranden bij het starten, geeft wat meer koppel, loopt wat lekkerder en zou wat minder verbruik moeten geven. Ik heb er pas even mee rondgereden dus ik wacht gespannen af wat het oplevert!
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorenh3.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/8544/mainphpg2viewcorenh3.jpg)
Geïnstalleerd:
![[Afbeelding: mainphpg2viewcoreiz7.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/3382/mainphpg2viewcoreiz7.jpg)
1 minuutje werk om aan te sluiten..... echt simpel. Wel nog ff goed isoleren want die 500 volt zijn niet bevorderlijk voor een gezonde toekomst als je het aanraakt...
En dan finally nog een setje spacers voor de achteras.. Een vriend in Zweden had ze op zn 940, moest zn remschijven vervangen en bleek dat ze na dik 2 jaar behoorlijk vastgeroest waren (de spacers op ed schijven). De spacers achter heeft ie met een drilboor/flex/brander eraf moeten halen, die waren in kleine stukjes... maar de voorste waren nog goed! Helaas voor hem waren de spacers alleen per 4 verkrijgbaar. geluk voor mij want zo kon ik deze hebben!
23 mm dik, hubcentric! Wel met 700/900 serie metrische schroefdraad dus ik moet ff nieuwe moeren ervoor gaan halen.
![[Afbeelding: mainphpg2viewcorevi9.jpg]](http://img512.imageshack.us/img512/188/mainphpg2viewcorevi9.jpg)
Verder heb ik nog een 80 mm toerenteller geïnstalleerd en klein klokje. eens kijken of ik daar nog wat fotos van heb....
Weer genoeg goodies om even leuk te kunnen sleutelen ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

