4 December 2007, 13:30
Ik weet even niet meer welke het achterste relias is. Maar het moet haast het feul-pump relais zijn omdat je de auto wel gewoon in- en uit kan schakelen.
Je kan het volgende doen: Even het draadje losnemen dat naar de MS gaat vanaf dit relais (of het relais uit de houder nemen, dan kan je er ook bij) en even kijken of MS correct werkt:
Als je een multimeter hebt dan kan je deze op weerstandmeting zetten (Ohm). Je meet dan de weerstand tussen deze draad en de carrosorie. Als deze 0 is bij contact uit dan klopt er iets niet. Neem dan de stekker van MS los en meet nog een keer. Als de weerstand dan oneindig is dan zit het in de MS. Je kan ook even kijken of het relias enkel klikt, of dat deze werkelijk aan blijft staan. Bijvoorbeeld door de rode draad los te nemen van de accu en te luisteren of het relais dan "afvalt".
Feitelijk is dit relais om je te beschermen bij een ongeluk zodat je pomp niet doorblijft lopen (brandgevaar bij doordraaiende pomp en weglopende brandstof). Aangezien jouw pomp van zichzelf al draait en is aangesloten op je contact is de functie van dit relais eigenlijk niet aanwezig. Het was vervelender als ie het niet deed.. Dan zouden je injectoren en bobine geen spanning krijgen...
Heb je al een beetje kunnen tunen ? Heel simpel:
Download MegaLogViewer.
Zet de datalogger aan als je gaat rijden.(geen instellingen veranderen tijdens het rijden/dataloggen !)
Na het rijden de MSQ opslaan.
MSQ importeren in MLV.
En run Analisys.
MSQ opslaan en in MS zetten.
Opnieuw dataloggen en van voren af aan procedure volgen. Steeds langere ritten dataloggen en analyseren.
Na een uurtje zou je auto als een zonnetje moeten lopen.
Je kan het volgende doen: Even het draadje losnemen dat naar de MS gaat vanaf dit relais (of het relais uit de houder nemen, dan kan je er ook bij) en even kijken of MS correct werkt:
Als je een multimeter hebt dan kan je deze op weerstandmeting zetten (Ohm). Je meet dan de weerstand tussen deze draad en de carrosorie. Als deze 0 is bij contact uit dan klopt er iets niet. Neem dan de stekker van MS los en meet nog een keer. Als de weerstand dan oneindig is dan zit het in de MS. Je kan ook even kijken of het relias enkel klikt, of dat deze werkelijk aan blijft staan. Bijvoorbeeld door de rode draad los te nemen van de accu en te luisteren of het relais dan "afvalt".
Feitelijk is dit relais om je te beschermen bij een ongeluk zodat je pomp niet doorblijft lopen (brandgevaar bij doordraaiende pomp en weglopende brandstof). Aangezien jouw pomp van zichzelf al draait en is aangesloten op je contact is de functie van dit relais eigenlijk niet aanwezig. Het was vervelender als ie het niet deed.. Dan zouden je injectoren en bobine geen spanning krijgen...
Heb je al een beetje kunnen tunen ? Heel simpel:
Download MegaLogViewer.
Zet de datalogger aan als je gaat rijden.(geen instellingen veranderen tijdens het rijden/dataloggen !)
Na het rijden de MSQ opslaan.
MSQ importeren in MLV.
En run Analisys.
MSQ opslaan en in MS zetten.
Opnieuw dataloggen en van voren af aan procedure volgen. Steeds langere ritten dataloggen en analyseren.
Na een uurtje zou je auto als een zonnetje moeten lopen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

