9 November 2005, 21:44
Jojoman schreef:[topicvervuilmodus]
ik zat gister nog even een jaarboek 1993 te bladeren en zie daar de 740 turb ook een 2 liter blok heeft....
Kan zo'n blok (incl. bak) zonder veel verdere aanpassingen ook in de 240 gelepeld worden :?:
Niet dat ik dat nu direct wil maar het is wel een leuk project voor over een jaar of 5..... :lol:
[/topicvervuilmodus]
zon blok gaat relatief makkelijk in een 240.
Zeker als het een 240 is met dezelfde versie bosch LH injectie (LH 2.4 (na 1989?) of LH 2.2 komt het meeste voor), dan is het gewoon de turbo computers inpluggen en een paar kleine zaken toevoegen (oa ballstweerstanden voor de andere injectoren).
Voor de rest, de stroomverdeler zal tegen het schutbord aankomen, dus die moet naar de plek waar ie bij de 240 ook zit, das ook makkelijk te doen in een middagje werken.
Zeker met dikke uitlaat (niet per se luidruchtig, voor betere doorstroom), wat meer turbodruk (tot 1 bar), grotere injectoren, ander nokkenasje, zeker 200-230 pk eruit te halen.
http://www.mcbrooms.com/volvo/fast700.htm
maar met modernere injectiesystemen (oa megasquirt), een 16 kleppen kop (veel winst), grotere intercooler, meer dan 300 pk is mogelijk, ook op standaard zuigers/druifstangen (bij motoren van na 1989 ongeveer, die hebbe stevigere drijfstangen).
http://home.flash.net/~noseoil/Volvo%20245%20turbo.htm
hier meer over het inbouwen van een B230Ft in een 240.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni