4 February 2008, 00:53
OK, de LC-1 controller is binnen sinds donderdag. Ik heb de oude er uitgehaald, de nieuwe er weer in. Nu nog even de bedrading aansluiten.
Verder heb ik de bedrading netter geïnstalleerd. Daar kreeg ik nog wat klachten over laatst :
En door een kabelmantel heen gehaald zodat de kabels beschermd zijn tegen vanalles en nog wat. En je ziet ze bijna niet meer. Alleen de 3 relais en de kabels daaromheen nog fatsoeneren. Daar wil ik eigenlijk een net kastje omheen of iets. En nog wat kabels van en naar de startmotor en koelvloeistofsensor wat netter bedraden. (hè Jelmar!
)
Maar wat gebeurde er nog meer met Saints Volvolvo-volvo? Gisteren wilde t volvootje niet meer starten. Hij startte al wat moeizamer merkte ik de laatste 2 dagen. Dus de startkabels eraan en meten wat de stroom was op de accu. 9,3V! Das dus niks. Maarja daar sta je dan, gelukkig maar 6km van huis om 22:30. Dus dan toch maar de gok wagen. Lichten aan helaas. Dashboardlicht was heeeeel flauwtjes. Blower uit, radio uit. En proberen naar huis te geraken. Maar als ik op wilde trekken had hij moeite en stotterde de wagen. De computer kreeg te weinig spanning dan.
Thuis gekomen de boel laten rusten. De accu eriutgehaald en aan de lader gehangen. :
Die was poepleeg. 74Ah. Dat gaat even duren weer voor die vol is.
Vanmiddag de kap eens open gedaan om de handjes uit de mouwtjes te steken. Ik dacht ik ga eens kijken of de dynamo wel goed zit en of de bedrading niet los hangt ofzo. Nee veel erger. De bovenste lange bout die normaal je dynamosteun vasthoudt en in het blok geschroefd zit was pleite. :-\ Damn. Daarom waren de v-snaartjes dus laatst weer een beetje aan t piepen soms! Ik dacht al dat ik m bij moest stellen omdat de nieuwe v-snaartjes wellicht wat uitgelubberd waren door gebruik. Maar nee dus...ik was onderdelen verloren! DAMN! :'( :'( En dit boutje heb ik niet liggen. Dus wie heeft er een en wil m opsturen of kan me vertellen wat de maat is zodat ik m kan kopen?
Om dit te checken had ik die rotte stink visco-fan er maar weer een keer met tegenzin uitgesleuteld. Want anders kon ik het toch niet zien. Bovendien was dat meteen een mooie gelegenheid om de bekabeling netter te leggen omdat ik zo meer ruimte had. Dus ik dacht ik check even of dat triggerwheel netjes vast zit. NEE DUS! Die was zo te verdraaien. Niet goed, en wellicht ook een reden dat de ontsteking een beetje raar stond plotseling. Die vastgezet met extra ringetjes enz. Alleen nu moet ik m nog even goed draaien/stellen zodat hij juist staat t.o.v. de VR-sensor.
Daarnaast omdat ik dacht dat ik vandaag de nieuwe LC-1 kon gaan inbouwen dacht ik dit is het moment om meteen de IAT-sensor die in de inlaatbuis zit maar eens goed te calibreren zodat MS er ook wat mee kan. Nu klopte dat nog niet. En vooral onder de 6graden kon ik dat wel merken aan de afstelling. Op aanraden van wat mensen even in smeltend ijs de weerstand gemeten, op kamertemperatuur en in kokend water. Helaas was de IAT met dat laatste niet zo blij. Het bimetaaltje is dus kapot gegaan en nu meet ik dus '0' weerstand. DAMN! Dat komt er dan ook nog eens bij.
Ik zoek dus van een 740 turbo een BOSCH IAT-sensor, nummer 0 261 220 001, staat op de zijkant. Hopelijk kan iemand me daaraan helpen.
Verder heb ik de bedrading netter geïnstalleerd. Daar kreeg ik nog wat klachten over laatst :
En door een kabelmantel heen gehaald zodat de kabels beschermd zijn tegen vanalles en nog wat. En je ziet ze bijna niet meer. Alleen de 3 relais en de kabels daaromheen nog fatsoeneren. Daar wil ik eigenlijk een net kastje omheen of iets. En nog wat kabels van en naar de startmotor en koelvloeistofsensor wat netter bedraden. (hè Jelmar!
)Maar wat gebeurde er nog meer met Saints Volvolvo-volvo? Gisteren wilde t volvootje niet meer starten. Hij startte al wat moeizamer merkte ik de laatste 2 dagen. Dus de startkabels eraan en meten wat de stroom was op de accu. 9,3V! Das dus niks. Maarja daar sta je dan, gelukkig maar 6km van huis om 22:30. Dus dan toch maar de gok wagen. Lichten aan helaas. Dashboardlicht was heeeeel flauwtjes. Blower uit, radio uit. En proberen naar huis te geraken. Maar als ik op wilde trekken had hij moeite en stotterde de wagen. De computer kreeg te weinig spanning dan.
Thuis gekomen de boel laten rusten. De accu eriutgehaald en aan de lader gehangen. :
Die was poepleeg. 74Ah. Dat gaat even duren weer voor die vol is.Vanmiddag de kap eens open gedaan om de handjes uit de mouwtjes te steken. Ik dacht ik ga eens kijken of de dynamo wel goed zit en of de bedrading niet los hangt ofzo. Nee veel erger. De bovenste lange bout die normaal je dynamosteun vasthoudt en in het blok geschroefd zit was pleite. :-\ Damn. Daarom waren de v-snaartjes dus laatst weer een beetje aan t piepen soms! Ik dacht al dat ik m bij moest stellen omdat de nieuwe v-snaartjes wellicht wat uitgelubberd waren door gebruik. Maar nee dus...ik was onderdelen verloren! DAMN! :'( :'( En dit boutje heb ik niet liggen. Dus wie heeft er een en wil m opsturen of kan me vertellen wat de maat is zodat ik m kan kopen?
Om dit te checken had ik die rotte stink visco-fan er maar weer een keer met tegenzin uitgesleuteld. Want anders kon ik het toch niet zien. Bovendien was dat meteen een mooie gelegenheid om de bekabeling netter te leggen omdat ik zo meer ruimte had. Dus ik dacht ik check even of dat triggerwheel netjes vast zit. NEE DUS! Die was zo te verdraaien. Niet goed, en wellicht ook een reden dat de ontsteking een beetje raar stond plotseling. Die vastgezet met extra ringetjes enz. Alleen nu moet ik m nog even goed draaien/stellen zodat hij juist staat t.o.v. de VR-sensor.
Daarnaast omdat ik dacht dat ik vandaag de nieuwe LC-1 kon gaan inbouwen dacht ik dit is het moment om meteen de IAT-sensor die in de inlaatbuis zit maar eens goed te calibreren zodat MS er ook wat mee kan. Nu klopte dat nog niet. En vooral onder de 6graden kon ik dat wel merken aan de afstelling. Op aanraden van wat mensen even in smeltend ijs de weerstand gemeten, op kamertemperatuur en in kokend water. Helaas was de IAT met dat laatste niet zo blij. Het bimetaaltje is dus kapot gegaan en nu meet ik dus '0' weerstand. DAMN! Dat komt er dan ook nog eens bij.
Ik zoek dus van een 740 turbo een BOSCH IAT-sensor, nummer 0 261 220 001, staat op de zijkant. Hopelijk kan iemand me daaraan helpen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

