19 February 2008, 23:16
Rubicon schreef:Het probleem met LPG is dat het helemaal niet zuinig is. Het normale verbruik van een auto stijgt redelijk veel wanneer er op LPG gereden wordt, dat is de redenering die achter die hoge taksen en de weigerachtige houding t.o.v. LPG promoten zit. Dat LPG veel schoner is, is hieraan gewoon ondergeschikt gemaakt. Het gaat niet alleen om het vervuilende / schone karakter van brandstoffen, maar tevens om de dreigende uitputting ervan. LPG is en blijft (gebaseerd op) een fossiele, uitputtende brandstof en daar zit 'm het probleem.
Maar maakt niet weg dat ik zelf ook voor LPG pleit hoor !!
En toch gaat dat ook niet zonder meer op.
Onze andere auto, een Bora TDI is verdomd zuinig: 1op21 is goed haalbaar. Een Prius wordt geprezen om eenzelfde verbruik!
Maar die is vies, want diesel. Maar diesel is wel zuinig, gerekend per liter.
ondanks dat het 137g CO2/km is, op zich niet verkeerd voor een middenklasser van 8 jaar oud.
dan nog iets: waarom wordt altijd alles per liter uitgedrukt?
De energiedichtheid van diesel is hoger dabn benzine is hoger dan LPG.
Vandaar de toename in gebruik, er zit gewoon minder energie in die liter.
Dus om nou te zeggen dat het verbruik toeneemt, omdat er meer in moet, maar met lagere dichtheid, tja.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005