29 February 2008, 11:52
ongeveer 3000km na de koppakking te hebben vervangen ben ik toch weer enigszins ongerust over dit onderdeel.
Wat zijn de symptomen:
- koelwater expansievat staat bij koude motor bijna leeg. ???
- geen luchtbellen maar wel opkomend koelwater in het tankje als de motor gestart wordt en naar bedrijfstemp gaat.
- loopt op tot MAX dan en daar blijft t nu bij. Want als ik m koud bijvul duwt ie t eruit.
- carterventilatie kwalmt iets, lijkt op drukopbouw via de zuigerveren. Maar het kan natuurlijk ook via de koppakking of ander lek.
- expansievat is vervangen door een ander exemplaar met een andere dop om dat uit te sluiten
- bij bedrijfstemp; bovenste slang vanaf de thermostaat naar de radiator voelt iets hard aan, maar ik kan m nog inknijpen. Het is een nieuwe dus hij bolt niet op.
- ik kan niet zeggen dat ik duidelijk olie vind in het koelwater. Het ziet er nog aardig groen uit.
- aan de pijlstok zit volgens mij alleen olie. Redelijk zwart nu dus ik ga m weer vervangen. Nog geen aansterker eraan gehouden.
- temperatuur lijkt gewoon goed te zijn van de motor. Alhoewel mn meter in het dash niet werkt heb ik dit eerder al gezien via Megatune, de software van Megasquirt.
- waterpomp zit er pas 3000km in
- nieuwe thermostaat ook pas 3000km oud
Wat is er aan de hand? Toch weer de koppakking die lekt? :-\ :-[
ik ben t vreselijk zat nu. Als iemand een goeie B230FT of FK heeft dan hou ik me aanbevolen.
Wat zijn de symptomen:
- koelwater expansievat staat bij koude motor bijna leeg. ???
- geen luchtbellen maar wel opkomend koelwater in het tankje als de motor gestart wordt en naar bedrijfstemp gaat.
- loopt op tot MAX dan en daar blijft t nu bij. Want als ik m koud bijvul duwt ie t eruit.
- carterventilatie kwalmt iets, lijkt op drukopbouw via de zuigerveren. Maar het kan natuurlijk ook via de koppakking of ander lek.
- expansievat is vervangen door een ander exemplaar met een andere dop om dat uit te sluiten
- bij bedrijfstemp; bovenste slang vanaf de thermostaat naar de radiator voelt iets hard aan, maar ik kan m nog inknijpen. Het is een nieuwe dus hij bolt niet op.
- ik kan niet zeggen dat ik duidelijk olie vind in het koelwater. Het ziet er nog aardig groen uit.
- aan de pijlstok zit volgens mij alleen olie. Redelijk zwart nu dus ik ga m weer vervangen. Nog geen aansterker eraan gehouden.
- temperatuur lijkt gewoon goed te zijn van de motor. Alhoewel mn meter in het dash niet werkt heb ik dit eerder al gezien via Megatune, de software van Megasquirt.
- waterpomp zit er pas 3000km in
- nieuwe thermostaat ook pas 3000km oud
Wat is er aan de hand? Toch weer de koppakking die lekt? :-\ :-[
ik ben t vreselijk zat nu. Als iemand een goeie B230FT of FK heeft dan hou ik me aanbevolen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"