22 April 2008, 09:54
Net voor het uitvallen van dit forum had ik een post neergezet op deze plek waarin ik vertwijfeld mijn ervaringen op temperatuurgebied weer eens plaatste. 
De temperatuurmeter geeft weer ongekend rare temperaturen weer waardoor ik het vertrouwen in alles begin kwijt te raken.
Ik ben op 6 april naar Lelystad en op 12 april met haar naar Buren geweest en daarbij heeft de temperatuurmeter weer eens verrukte waardes aangegeven.
Op 6 april startte alles prima, de wijzer bleef lekker in het midden staan maar na een km of vijftig begon het ding te zwiepen, alsof de thermostaat open en dicht ging, dus na een stijging weer een daling. Na een poosje ( zo'n 80 km verder) bleef de wijzer vrij stabiel staan en vrij hoog (zo'n drie wijzer diktes van de rode zone af)
Op de terugweg ging het allemaal wat rapper met de wijzer na amper veertig km ging de wijzer weer richting rood en bleef eigenlijk ook daar constant staan. Meermaals gestopt en gevoeld op de temperatuur van het expansievat hoog was (niet dus, amper hogere temp.) het rammelen aan de kabel van de meter bracht ook geen verandering.
Gedurende de week ook twee dagen gereden met haar, kortere stukken en eigenlijk ook steeds weer na zo'n 25 a 30 km gaat de wijzer richting rood. Soms met de schommelingen soms direkt en constant richting rood.
Op 12 april moest ik naar Buren, zo'n 130 km enkele reis en weer na amper 40 km ging het ding richting rood. Eerst nog even via wat schommelingen en daarna weer constant op het rood aan. De terugweg idem alleen ging het ding toen echt in het rood. Een paar keer gestopt en temp. van de koelvloeistof in het expansievat gecontroleerd. Deze was iets warmer maar ( 35 a 40 graden). En aan de kabel gezwiept ook allemaal geen verschil.
Wat kan dit toch zijn?
Alles is nieuw!:
de motor,
thermostaat
waterpomp
radiator
voeler
er zit zelfs een temperatuurwijzer in die in een andere volvo geen problemen gaf (zo is mij verteld), bovendien heeft het ding het ook een hele poos (meerdere maanden prima gedaan)
als de bekabeling rot zou zijn zou deze moeten reageren op mijn gerammel zoals ik doe tijdens het stoppen bij hoge temperatuur aangave
Daarom beste mede forummers mijn vraag:
Wat moet ik nog doen om een stabiele verhouding met mijn Volvo te realiseren??
groet Ruud

De temperatuurmeter geeft weer ongekend rare temperaturen weer waardoor ik het vertrouwen in alles begin kwijt te raken.
Ik ben op 6 april naar Lelystad en op 12 april met haar naar Buren geweest en daarbij heeft de temperatuurmeter weer eens verrukte waardes aangegeven.
Op 6 april startte alles prima, de wijzer bleef lekker in het midden staan maar na een km of vijftig begon het ding te zwiepen, alsof de thermostaat open en dicht ging, dus na een stijging weer een daling. Na een poosje ( zo'n 80 km verder) bleef de wijzer vrij stabiel staan en vrij hoog (zo'n drie wijzer diktes van de rode zone af)
Op de terugweg ging het allemaal wat rapper met de wijzer na amper veertig km ging de wijzer weer richting rood en bleef eigenlijk ook daar constant staan. Meermaals gestopt en gevoeld op de temperatuur van het expansievat hoog was (niet dus, amper hogere temp.) het rammelen aan de kabel van de meter bracht ook geen verandering.
Gedurende de week ook twee dagen gereden met haar, kortere stukken en eigenlijk ook steeds weer na zo'n 25 a 30 km gaat de wijzer richting rood. Soms met de schommelingen soms direkt en constant richting rood.
Op 12 april moest ik naar Buren, zo'n 130 km enkele reis en weer na amper 40 km ging het ding richting rood. Eerst nog even via wat schommelingen en daarna weer constant op het rood aan. De terugweg idem alleen ging het ding toen echt in het rood. Een paar keer gestopt en temp. van de koelvloeistof in het expansievat gecontroleerd. Deze was iets warmer maar ( 35 a 40 graden). En aan de kabel gezwiept ook allemaal geen verschil.
Wat kan dit toch zijn?
Alles is nieuw!:
de motor,
thermostaat
waterpomp
radiator
voeler
er zit zelfs een temperatuurwijzer in die in een andere volvo geen problemen gaf (zo is mij verteld), bovendien heeft het ding het ook een hele poos (meerdere maanden prima gedaan)
als de bekabeling rot zou zijn zou deze moeten reageren op mijn gerammel zoals ik doe tijdens het stoppen bij hoge temperatuur aangave
Daarom beste mede forummers mijn vraag:
Wat moet ik nog doen om een stabiele verhouding met mijn Volvo te realiseren??
groet Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)

