OK. spacers zitten er al lang op, met de 195 brede R15 winterbanden ging alles goed, maar met de virgo dit weekend kwam de band toch vaker tegen de wielkast. Rijd goed met spacers, maar misschien even de panhard stang bussen vernieuwen, die wil ik sowieso in poly. De torque rod bussen heb ik ook al in poly, werkt goed, stuk stugger dan standaard nieuwe (ook geprobeerd). alleen met terugschakelen soms wat meer trillingen (langzaam oplaten komen van de koppeling)
afgelopen week olie ververst (Valvoline 5W-40 Syntech). vooral vervangen omdat er zeker een liter of meer benzine in het carter was gekomen door de startpogingen met een kapotte injectiecomputer. daardoor bleven de injectoren open staan. gelukkig niet ver mee gereden (km ofzo). maar de olie die er uit kwam was echt smerig, merkte goed dat er nieuwe in gedaan is. Bedankt voor het halen (en helpen) van de olie etc Ruben!
verder ook de temperatuur sensor voor de ECU vervangen, omdat de oude sensor van het oude type (pre 1992) was en die reageren minder snel op temp veranderingen. ook gelijk de thermostaat vervangen voor een 87 graden versie ipv de 92 graden versie. nu loopt de motor duidelijk wat koeler maar de temp zwenkt wat, en bij stilstaan slaat de efan toch niet snel genoeg aan. toch nog eens de boel nalopen en een schakelaar er bij zetten zodat ik em met de hand aan kan zetten.....
Omdat die turbo ombouw toch nog even uitgesteld is heb ik ook de A nokkenas gemonteerd, werkt goed! koppel is wel ietsje minder, maar doordat het wat minder lomp begint is het bruikbaarder en trekt ie met minder gebrom de bergen op. nu klinkt de motor ook niet meer alsof ie uit elkaar valt boven de 3000 rpm! op de snelweg ook stukken beter! echt super, alleen nog niet snel genoeg dus ik ga toch later voor de turbo
In ieder geval iets dat ik iedereen met een B230F kan aanraden, loopt echt nice.
Ook gelijk de dynamo bussen vervangen voor poly expemplaren, die had ik een stel gekocht. hangt die ook gelijk recht.
nog langer geleden ook de breedband lambdasonde ingebouwd. bleek dat de motor wat arm liep op hoge toeren, met wat modificaties aan de chip (niet zelf gedaan) is het een heel stuk beter!
Helaas nog niet netjes er in gezet, vooral gedaan om eens te testen hoe de wideband zich gedraagt met LH-jetronic en hoe de koeling en andere zaken zijn. binnenkort eens een netjes kastje bestellen....
Ook heb ik een setje RVS omvlochten remslangen gekocht van Goodridge. speciaal besteld met RVS koppelingen. komen er deze zomer op!
ook heb ik nu Ruvo veerpoot-schutbord braces gemonteerd, werkt goed. voelen zeker steviger dan die originele Volvo stokken ;D
toevallig ook nog een setje Decarbon voorschokdempers gevonden in erg goede staat. inverted design, echt stevig dus, eens kijken of ze fijn zijn.
In de upgrade/onderhoud/stage 0 keten passen ook nieuwe veerpootlagers. ook een setje nieuwe originele van kunnen scoren voor een redelijke prijs.
afgelopen week olie ververst (Valvoline 5W-40 Syntech). vooral vervangen omdat er zeker een liter of meer benzine in het carter was gekomen door de startpogingen met een kapotte injectiecomputer. daardoor bleven de injectoren open staan. gelukkig niet ver mee gereden (km ofzo). maar de olie die er uit kwam was echt smerig, merkte goed dat er nieuwe in gedaan is. Bedankt voor het halen (en helpen) van de olie etc Ruben!
verder ook de temperatuur sensor voor de ECU vervangen, omdat de oude sensor van het oude type (pre 1992) was en die reageren minder snel op temp veranderingen. ook gelijk de thermostaat vervangen voor een 87 graden versie ipv de 92 graden versie. nu loopt de motor duidelijk wat koeler maar de temp zwenkt wat, en bij stilstaan slaat de efan toch niet snel genoeg aan. toch nog eens de boel nalopen en een schakelaar er bij zetten zodat ik em met de hand aan kan zetten.....
Omdat die turbo ombouw toch nog even uitgesteld is heb ik ook de A nokkenas gemonteerd, werkt goed! koppel is wel ietsje minder, maar doordat het wat minder lomp begint is het bruikbaarder en trekt ie met minder gebrom de bergen op. nu klinkt de motor ook niet meer alsof ie uit elkaar valt boven de 3000 rpm! op de snelweg ook stukken beter! echt super, alleen nog niet snel genoeg dus ik ga toch later voor de turbo

In ieder geval iets dat ik iedereen met een B230F kan aanraden, loopt echt nice.
Ook gelijk de dynamo bussen vervangen voor poly expemplaren, die had ik een stel gekocht. hangt die ook gelijk recht.
nog langer geleden ook de breedband lambdasonde ingebouwd. bleek dat de motor wat arm liep op hoge toeren, met wat modificaties aan de chip (niet zelf gedaan) is het een heel stuk beter!
Helaas nog niet netjes er in gezet, vooral gedaan om eens te testen hoe de wideband zich gedraagt met LH-jetronic en hoe de koeling en andere zaken zijn. binnenkort eens een netjes kastje bestellen....
Ook heb ik een setje RVS omvlochten remslangen gekocht van Goodridge. speciaal besteld met RVS koppelingen. komen er deze zomer op!
ook heb ik nu Ruvo veerpoot-schutbord braces gemonteerd, werkt goed. voelen zeker steviger dan die originele Volvo stokken ;D
toevallig ook nog een setje Decarbon voorschokdempers gevonden in erg goede staat. inverted design, echt stevig dus, eens kijken of ze fijn zijn.
In de upgrade/onderhoud/stage 0 keten passen ook nieuwe veerpootlagers. ook een setje nieuwe originele van kunnen scoren voor een redelijke prijs.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

