9 May 2008, 00:41
Ticcie schreef:ja, ik begrijp wat je bedoelt:
de voorvering zit wat ingewikkelder in elkaar dan de achtervering (MacPherson heet de constructie): je koopt een schokdemper en dat noemen ze eigenlijk een 'patroon'. Als je nu tegen je voorpoot aankijkt boven je voorwiel, dan zie je de buitenkant die blijft bestaan. Bovenop dit metalen omhulsel zit een schroefdop (onder aan het einde van de glimmende schokdemperstang) die je los moet draaien en daarin zit je schokdemper. Maar om die te kunnen vervangen moet je die hele veerpoot demonteren en dan je veer losmaken (die staat onder grote spanning, dus daar heb je die veerspanners voor nodig). als je de veer los hebt gekregen, dan draai je de schroefdop los en kun je de schokdemper eruit halen. Voor 2 kanten kost je dat de eerste keer zeker een middag, zo niet een dag. De achterkant kost je max. een uur.
knap uitgelegd.
tip: NOOIT met spanbandjes proberen de veer proberen samen te knijpen!!! Dat kan ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben als je begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast kosten die simpele, doch veilige veerspanners je maar iets van â¬20,- à â¬35. Daarvoor moet je zeker niet gaan lopen kloten met veiligheidsrisico's
Wat ook geinig is. De 40mm verlagingsveren aan de voorzijde hoef je niet eens in te spannen!! Die vallen er zo in. En liggen vast omdat het eigengewicht van de auto ze klemt. Dus je hoeft de veerspanner dan maar 1x per wiel te gebruiken.
Middagje ben je kwijt. Zeker als je t neit eerder hebt gedaan. Let goed op dat je je remleiding niet beschadigd en zorg dat je met 2 man bent. Dat is wel zo handig.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

