14 June 2008, 21:46
Heb het systeem al twee keer doorgespoeld en opnieuw ontlucht. Op korte ritten (40 km) en geen snelweg blijft ie netjes op temperatuur. Afgelopen week naar Amsterdam gereden, uiteindelijk bij Utrecht noodgedwongen mijn kachel open moeten zetten om het metertje te doen zakken. Doe ik dat niet, dan loopt ie te warm en spuit uiteindelijk de koelvloeistof eruit. Dus binnenkort hang ik er een ander koelblokje in. Sowieso koelen de oude radiators slechter dan de gereviceerde.
1. Het materieel, volledig rood koper, koelt vele malen beter dan de 40 jaar oude blokken.
2. Radiator zit vaak vol met aanslag waardoor ie ook minder koelt.
3. Er zitten een hoop beschadigingen in mijn koelribben, dat is ook niet bevorderlijk voor het koelen.
In het zuiden van Zweden kan het in augustus behoorlijk warm zijn, vergis je niet. Het is een overgangsklimaat naar landklimaat. Heb al meerdere malen meegemaakt dan temperaturen van 25+ geen uitzondering zijn. Neem daarbij Noord-Duitsland in augustus en filevorming rond Hamburg. Dan wil je wel een goed koelsysteem. Toevallig zag ik een grote fan op Marktplaats staan die oorspronkelijk op latere B20 motoren zat gemonteerd. Dat levert ook al meer airflow. Heb er een bod op gedaan, wie weet.
Marijn - slee144 - heeft een elekrische fan voor zijn radiator zitten. Dat scheelt ook een hoop. Moet ik ooit ook nog eens naar opzoek. En zo blijf je bezig. Leuke hobby, maar het heeft wel een prijskaartje als je perfectionistisch bent.
Hoe staat het overigens met jouw groene? Hoeveel km's rijd je er per jaar mee? Geen grote problemen meer gehad? Wat staat er op de planning, of heb je die niet?
Groeten!
1. Het materieel, volledig rood koper, koelt vele malen beter dan de 40 jaar oude blokken.
2. Radiator zit vaak vol met aanslag waardoor ie ook minder koelt.
3. Er zitten een hoop beschadigingen in mijn koelribben, dat is ook niet bevorderlijk voor het koelen.
In het zuiden van Zweden kan het in augustus behoorlijk warm zijn, vergis je niet. Het is een overgangsklimaat naar landklimaat. Heb al meerdere malen meegemaakt dan temperaturen van 25+ geen uitzondering zijn. Neem daarbij Noord-Duitsland in augustus en filevorming rond Hamburg. Dan wil je wel een goed koelsysteem. Toevallig zag ik een grote fan op Marktplaats staan die oorspronkelijk op latere B20 motoren zat gemonteerd. Dat levert ook al meer airflow. Heb er een bod op gedaan, wie weet.
Marijn - slee144 - heeft een elekrische fan voor zijn radiator zitten. Dat scheelt ook een hoop. Moet ik ooit ook nog eens naar opzoek. En zo blijf je bezig. Leuke hobby, maar het heeft wel een prijskaartje als je perfectionistisch bent.
Hoe staat het overigens met jouw groene? Hoeveel km's rijd je er per jaar mee? Geen grote problemen meer gehad? Wat staat er op de planning, of heb je die niet?
Groeten!
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A

