23 August 2008, 09:45
Citaat:In België is het zelfs (nog) zo (zoals dat vroeger ook bij jullie was, geloof ik) dat een oldtimerkeuring maar ÃÂÃÂnmalig is. Er wordt dan maar op een handvol punten gecontroleerd (zoals remmen en banden), en dan nog maar oppervlakkig ('visuele controle van de stuurinrichting') en dat was het. Gevolg: veel 'oldtimers' zijn oude, levensgevaarlijke barrels die bij een normale keuring al na een eerste blik erop worden afgekeurd ! Zeker in het geval van een Belgische wagen, kijk ik in de eerste plaats uit naar een kentekenplaat voor dagelijks gebruik! Maakt dat ook wat uit voor Nederlandse?
In België heb je twee regelingen ivm oldtimers: ofwel je laat hem als oldtimer keuren (o-platen) ofwel als auto voor normaal gebruik.
Het verschil? Als je je auto als oldtimer laat keuren moet je slechts 1x naar de keuring gaan en dan nooit meer maar aan het gebruik zijn voorwaarden verbonden, zo mag men niet meer als 25km rond de opslagplaats/staanplaats van de auto gaan rijden voor de mogelijkheid van proefritten, tochten die verder dan deze 25km zijn moeten als doel hebben dat men opweg is naar een bijeenkomst/evenement of dergelijke.
Dus hier heb je weinig aan voor regelmatig vervoer en de geheven boetes zijn dan ook erg hoog als men betrapt wordt.
De tweede regeling is de oldtimer voor regelmatig vervoer, hier moet de auto gewoon jaarlijks naar de keuring voor inspectie voor de toengeldende normen en men heeft dan ook een normaal nummerbord (geen o-platen). Dit zorgt er dus voor dat je auto in goede staat moet gehouden worden en houdt de barrels van de weg.
Voor de wegen belasting maakt dit allemaal niet uit want de auto is ouder als 25 jaar en dus wordt er een heffing van +-28euro (?) gevraagd. Leg je de auto op LPG dan komt er wel de gewone accijns op LPG wagens op dus dat is dan +-120euro.
Wat nog altijd duurder is als een moderne auto op lichte vracht te rijden ;D
245 GL => B230F aka De Rooie

