22 November 2008, 10:51
Black Moose schreef:Oliegebruiker weet ik niet zo, toen ik er mee begon te rijden heb ik het niveau aangevuld tot max op peilstok, daarna eigenlijk niet meer gecontroleerd tot eergisteren. Daarbij was het oliepeil zodanig gezakt dat er nog een drupje aan de stok hing en het expansietankje van de koelvloeistof was ook leeg. Tussentijds heb ik niet gecontrleerd. Temperatuur van de motor is ook nooit hoger geweest dan halverwege de schaal.
Maar dinsdag gaat er een ervaren Volvo-monteur naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.
Mijn (beperkte) ervaring met de 240 met lekke koppakking is dat de meter niet in het rood loopt,dit in tegenstelling to de meeste andere auto's. Wel typisch voor de 240 is dan het niet op 4 cilinders lopen bij de koude start. Na even gedraaid te hebben loopt de auto dan weer gewoon op 4 cilinders. Wel koelvloeistofverlies maar geen overkokend expansievat.
Ik denk en hoop nog steeds dat vanwege haastwerk het systeem niet goed is nagevuld en ontlucht.
Stevig olieverbruik vind ik eigenlijk verontrustender. Geeft de auto blauwe rook bij stevig doorrijden en plots het gas loslaten?