14 December 2008, 04:39
Even na zitten denken over de volgende stappen die ik wil maken met de Volvo 245 GLT Turbo Overdrive, zoals dat ding dus officiëel via de RDW geregistreerd is. (Ze verzinnen het ook zelf met behulp van hun DD-systeem (Dikke Duim) volgens mij trouwens.)
Plan 1 was om hem eens binnen te zetten zodat hij fatsoenlijk droog stond en ik er ten alle tijden aan kon sleutelen. Of hem gewoon zonder problemen kon laten staan als ik geen zin heb. Dat is dus nu uitgevoerd.
Ben erg tevreden over de plek. De plek is in een glazen kas, die vrij hoog is uitgevoerd. Daardoor is er ook veel plek voor opslag van onderdelen ontstaan door de deels ingelegde etage. Er moet nog een goede 2 koloms hefbrug opgezocht worden. Maar dat hoeft niet op stel en sprong. Er is nog een lijstje te gaan. Verder gaat het dak open als het warm wordt binnen, volautomatisch. En in de winter zoals nu is het er lekker warm als de zon ook maar een klein beetje straalt. Enige minpuntje is nu in de avonduren. Dan is het koud. Eventueel gaan we voor een (rode)dieselgestookt warmtekanon (rode diesel of, wie weet ooit PPO, 20-30liter op een avondje is te doen).
Om terug te komen op de plannen. Het eerst ga ik NIKS doen aan de hele techniek (alhoewel mijn handen jeuken). Echter ga ik me volledig richten op de carrosserie en met name dan de pijnpunten.
- Het interieur gaat er geheel uit. Wordt schoongemaakt en opgeslagen. Komt er dan ooit weer terug in. Ik ga geen ENORME bedragen uittrekken voor (vaak lelijk oud leder) en ga er ook niet stad en land voor aflopen. Pullman is goed, mooi en zeer degelijk. Tenzij ik ooit geld mocht over hebben en niet weten wat te doen ermee. (wie kent dat niet) Dan zou ik stoelen opnieuw laten bekleden in leder.
- De voorste kriksteunen en dito platen die daaroverheen links en rechts liggen ga ik eruit slijpen.
- Linksachter de dorpel moet denk ik vervangen worden.
- De wielranden ga ik kaal maken.
- Ook onder de achterklep zal ik de koker blootstellen aan een scherpe en zeer strenge keuring.
- Enige rotpuntje is die schade rechts achter. Maar daar verwacht ik nog wat hulp uit een bepaalde hoek van. De getrainde lezers hier en de persoon aan wie dit gericht is weten ervan!! ;D ;D ;D)
- Overgaan tot spuiten. Doel is 'inside-out' te spuiten. In dezelfde kleur (ik dacht, 'Charcoal Grey' wat was dat nummer nou weer!!) als hij al is en was. Zo is hij zijn leven lang over de wereldbol gereden (273.000km) en herkent. Als ik m staalblauw zou maken, wat ik een mooiere kleur vind, dan is t m niet meer. Zelf spuiten lijkt me geen plan.
Tijdens dit proces zal ook eens goed duidelijk worden wat voor vlees ik nu werkelijk in de kuip heb. Er is al eens een soort van restauratie uitgevoerd door een of andere stakker, dus eens zien of dat ook nog te herstellen valt. Begrijp me niet verkeerd. De auto was niet erg lelijk toen ik hem kocht. Maar de schoonheidsprijs heeft het niet verdiend helaas.
Fase 2 zal de techniek behelzen. Daarover later meer.
Alles ZELF, eventueel soms met hulp als dat nodig mocht zijn. Maar ook het laswerk wil ik graag zelf uit gaan voeren. Over het eigenhandig strak maken van de koets twijfel ik nog sterk. Maar ook dat doe ik wellicht nog zelf ook. Mijn uiteindelijke doel is er veel van te leren en dan als resultaat een auto te krijgen in zeer goede staat voor een langere tijd.
Middels deze draad zal ik proberen zoveel mogelijk te laten zien van de vorderingen. En ook informatie uitwisselen over mijn bevindingen uiteraard.
Plan 1 was om hem eens binnen te zetten zodat hij fatsoenlijk droog stond en ik er ten alle tijden aan kon sleutelen. Of hem gewoon zonder problemen kon laten staan als ik geen zin heb. Dat is dus nu uitgevoerd.
Ben erg tevreden over de plek. De plek is in een glazen kas, die vrij hoog is uitgevoerd. Daardoor is er ook veel plek voor opslag van onderdelen ontstaan door de deels ingelegde etage. Er moet nog een goede 2 koloms hefbrug opgezocht worden. Maar dat hoeft niet op stel en sprong. Er is nog een lijstje te gaan. Verder gaat het dak open als het warm wordt binnen, volautomatisch. En in de winter zoals nu is het er lekker warm als de zon ook maar een klein beetje straalt. Enige minpuntje is nu in de avonduren. Dan is het koud. Eventueel gaan we voor een (rode)dieselgestookt warmtekanon (rode diesel of, wie weet ooit PPO, 20-30liter op een avondje is te doen).
Om terug te komen op de plannen. Het eerst ga ik NIKS doen aan de hele techniek (alhoewel mijn handen jeuken). Echter ga ik me volledig richten op de carrosserie en met name dan de pijnpunten.
- Het interieur gaat er geheel uit. Wordt schoongemaakt en opgeslagen. Komt er dan ooit weer terug in. Ik ga geen ENORME bedragen uittrekken voor (vaak lelijk oud leder) en ga er ook niet stad en land voor aflopen. Pullman is goed, mooi en zeer degelijk. Tenzij ik ooit geld mocht over hebben en niet weten wat te doen ermee. (wie kent dat niet) Dan zou ik stoelen opnieuw laten bekleden in leder.
- De voorste kriksteunen en dito platen die daaroverheen links en rechts liggen ga ik eruit slijpen.
- Linksachter de dorpel moet denk ik vervangen worden.
- De wielranden ga ik kaal maken.
- Ook onder de achterklep zal ik de koker blootstellen aan een scherpe en zeer strenge keuring.
- Enige rotpuntje is die schade rechts achter. Maar daar verwacht ik nog wat hulp uit een bepaalde hoek van. De getrainde lezers hier en de persoon aan wie dit gericht is weten ervan!! ;D ;D ;D)
- Overgaan tot spuiten. Doel is 'inside-out' te spuiten. In dezelfde kleur (ik dacht, 'Charcoal Grey' wat was dat nummer nou weer!!) als hij al is en was. Zo is hij zijn leven lang over de wereldbol gereden (273.000km) en herkent. Als ik m staalblauw zou maken, wat ik een mooiere kleur vind, dan is t m niet meer. Zelf spuiten lijkt me geen plan.
Tijdens dit proces zal ook eens goed duidelijk worden wat voor vlees ik nu werkelijk in de kuip heb. Er is al eens een soort van restauratie uitgevoerd door een of andere stakker, dus eens zien of dat ook nog te herstellen valt. Begrijp me niet verkeerd. De auto was niet erg lelijk toen ik hem kocht. Maar de schoonheidsprijs heeft het niet verdiend helaas.
Fase 2 zal de techniek behelzen. Daarover later meer.
Alles ZELF, eventueel soms met hulp als dat nodig mocht zijn. Maar ook het laswerk wil ik graag zelf uit gaan voeren. Over het eigenhandig strak maken van de koets twijfel ik nog sterk. Maar ook dat doe ik wellicht nog zelf ook. Mijn uiteindelijke doel is er veel van te leren en dan als resultaat een auto te krijgen in zeer goede staat voor een langere tijd.
Middels deze draad zal ik proberen zoveel mogelijk te laten zien van de vorderingen. En ook informatie uitwisselen over mijn bevindingen uiteraard.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

