21 January 2009, 00:22
Jongens jongens jongens. Iedereen hier zou moeten weten dat je zonder stroboscoop een ontsteking NOOIT kan 'afstellen'. 'Afstellen' betekent uiteraard het precies op de vooraf vastgestelde waarde afregelen van in dit geval een ontstekingmechanisme voor een verbrandingsmotor. Zonder dat lampje ben je dus aan t gissen (tenzij je stroboscopische ogen hebt, maar die lui bestaan niet). En 'gissen' in de techniek valt onder de noemer: Putswerk!
Dus zorg nou eens dat dit ding lekker loopt heren.
1. zet er indien je twijfelt nieuwe bougies in.
2. Controleer de kabels grondig! Als je met een plantenspuit in het donker op de kabels sproeit, en je ziet blauwe vonkjes ben je aan vervanging toe. Bij droogte scheurtjes/poreuze kabels ook direct vervangen.
2. Zorg voor een stroboscooplampje (niet gek duur, maar lenen ofzo is natuurlijk ook prima)
3. Stel die ontsteking fatsoenlijk af op de 'vastgestelde waarde'
Omdat je zegt dat er koelvloeistof weg is:
4. Onderzoek of je vloermatten vochtig zijn (kans op lekker kachel)
5. Controleer bij droog weer je slangen van en naar je radiator, zijn ze opgebolt bij warme motor dan dien je ze te vervangen. Poreuze slangen idem dito.
6. check bij datzelfde droog weer heel grondig je radiator op lekjes of natte plekken. Bij twijfel even heel heel voorzichtig aan je vinger proeven (op eigen risico!). Smaakt zoetig.
7. Check je expansievat even heel goed. Vooral de aansluiting aan de onderkant wil nog wel eens gaan lekken. De in het vat meegegoten wartel kan scheuren.
Ook de carburateur dien je eens grondig aan inspectie te onderwerpen. Draai m desnoods eraf en reinig hem in zn geheel. Is vast wel een klein tutorialtje ergens op internet te vinden hoe je dat aanpakt, maar het is redelijk eenvoudig.
9. vergeet je vacuumslangen niet te checken op scheurtjes!
10. daarna de carb laten afstellen met een viergasmeter of iets dergelijks.
En als je nou nog problemen zou hebben...dan zou ik zeggen ga eens denken of die koppakking lekt of niet.
Voor alle LPG meuk zou ik ZEKER teruggaan zsm naar de inbouwboer. Maar het mooist is als het karretje wel prima op benzine rijdt eerst!!
succes
Dus zorg nou eens dat dit ding lekker loopt heren.
1. zet er indien je twijfelt nieuwe bougies in.
2. Controleer de kabels grondig! Als je met een plantenspuit in het donker op de kabels sproeit, en je ziet blauwe vonkjes ben je aan vervanging toe. Bij droogte scheurtjes/poreuze kabels ook direct vervangen.
2. Zorg voor een stroboscooplampje (niet gek duur, maar lenen ofzo is natuurlijk ook prima)
3. Stel die ontsteking fatsoenlijk af op de 'vastgestelde waarde'
Omdat je zegt dat er koelvloeistof weg is:
4. Onderzoek of je vloermatten vochtig zijn (kans op lekker kachel)
5. Controleer bij droog weer je slangen van en naar je radiator, zijn ze opgebolt bij warme motor dan dien je ze te vervangen. Poreuze slangen idem dito.
6. check bij datzelfde droog weer heel grondig je radiator op lekjes of natte plekken. Bij twijfel even heel heel voorzichtig aan je vinger proeven (op eigen risico!). Smaakt zoetig.
7. Check je expansievat even heel goed. Vooral de aansluiting aan de onderkant wil nog wel eens gaan lekken. De in het vat meegegoten wartel kan scheuren.
Ook de carburateur dien je eens grondig aan inspectie te onderwerpen. Draai m desnoods eraf en reinig hem in zn geheel. Is vast wel een klein tutorialtje ergens op internet te vinden hoe je dat aanpakt, maar het is redelijk eenvoudig.
9. vergeet je vacuumslangen niet te checken op scheurtjes!
10. daarna de carb laten afstellen met een viergasmeter of iets dergelijks.
En als je nou nog problemen zou hebben...dan zou ik zeggen ga eens denken of die koppakking lekt of niet.
Voor alle LPG meuk zou ik ZEKER teruggaan zsm naar de inbouwboer. Maar het mooist is als het karretje wel prima op benzine rijdt eerst!!
succes
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

