28 March 2009, 18:50
Bovenstaande post klopt niet helemaal wat betreft dag aanduiding. Ik ben zo'n 10-14 dagen geleden begonnen en heb bijgehouden wat er gedaan is.
Afgelopen week zijn er een hoop onderdelen binnen gekomen.
Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.
![[Afbeelding: 319200942359.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942359.jpg)
![[Afbeelding: 319200942403.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942403.jpg)
Bij een bedrijfje hier in de buurt geweest, hopelijk is mijn olie aanvoer probleem dadelijk opgelost.
Daarna meteen even naar de dealer om nieuwe koelwater slangen voor de radiateur te kopen, dan kan ik de intercooler en radiateur 5 cm verplaatsten en is er hopelijk een stuk meer ruimte om te sleutelen.
Een andere plek dan de standaard aanvoer waar je de olie vandaan kunt halen, zit net onder de waterpomp. Het was dan ook de bedoeling om die aansluiting te gebruiken.
Waarschijnlijk had voor mij al eens iemand gekeken of de plug, die deze aanlsuiting afdopt, te verwijderen was. Hierdoor was deze plug niet meer zonder er iets op te lassen, te verwijderen.
Daarom voor de volgende oplossing gekozen.
Banjo bout (oliefilter/oliekoeler setup) van 240/740/940 turbo.
![[Afbeelding: 3212009122730.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122730.jpg)
Nu met 1/4" NPT draad.
![[Afbeelding: 3212009122735.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122735.jpg)
Met flexibele olie aanvoer, die ik voorlopig even zal gebruiken. Zodra de andere turbo binnen is zal ik een rvs omvlochten teflon slang gebruiken.
![[Afbeelding: 3212009122739.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122739.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122742.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122742.jpg)
Nu dit is opgelost hoop ik dat ik als ik morgen voldoende tijd heb alles weer in elkaar kan zetten en misschien de auto weer kan starten.
Vandaag (vorige week zaterdag was dit dus 21 maart oid) weer wat aan de auto gewerkt.
Zo ziet de oilfeed oplossing er in de auto uit.
![[Afbeelding: 321200963847.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963847.jpg)
De flexibele slang is ten opzichte van de harde leiding die er door Volvo op wordt gezet een verademing. Ontzettend veel makkelijker om mee te werken dan de standaard aanvoer.
![[Afbeelding: 321200963837.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963837.jpg)
Vandaag (vorig weekend) heb ik de turbo er weer opgezet. Leidingen (olie en water) aangesloten, downpipe aangesloten, olie ververst, nieuw oliefilter alles even gecontroleerd en de auto gestart. Voor het eerst weer een stukje met de 242 Turbo kunnen rijden. In de 2e versnelling maar 0.4 bar en toch al behoorlijk pittig.
Waarschijnlijk kan ik de uitlaat morgen (zondag) weer goed aansluiten, is alleen niet goed te doen omdat de auto niet op een brug staat.
Plaatje van de nieuwe, sterkere klepveren.
![[Afbeelding: 321200963829.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963829.jpg)
Net bij de Volvo dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Omdat ik de radiateur en intercooler graag wat naar voren wil verplaatsen, heb ik de radiateurslangen van een 240 zonder turbo gekocht. Deze hebben geen aansluiting voor de waterkoeling van de turbo, aangezien ik de waterkoeling niet wil handhaven is dit voor mij geen probleem.
De dop van het (koelwater)expansietankje dicht bij de 242 niet meer goed af, daarom heb ik meteen een nieuwe dop mee genomen. De nieuwe dop is een groene (ipv zwart) en heeft een hogere capaciteit dan de zwarte (70kpa zwart versus 150kpa groen iirc).
![[Afbeelding: 3232009110823.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3232009110823.jpg)
Weer wat spullen binnen. Als ik deze week nog wat tijd over heb (tentamenweek) kan ik zoals eerder aangegeven de radiateur en ic verplaatsen. Ook meteen een paar meter vacuümslang gekocht, slang die er nu op zit is oud, poreus en niet echt netjes meer.
![[Afbeelding: 324200923517.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/324200923517.jpg)
De doelstelling om met de 242 naar de Elandrun te gaan, haal ik niet. Tentamenweek heeft daar helaas een stokje voor gestoken.
Dan maar met de 740 GL (sinds gisteren weer op E85)
Afgelopen week zijn er wel weer wat onderdelen binnen gekomen.
Nokkenas, KG2T
![[Afbeelding: 328200944523.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944523.jpg)
De turbo, Holset HY35
![[Afbeelding: 328200944528.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944528.jpg)
![[Afbeelding: 328200944532.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944532.jpg)
Ik weet nog niet zeker of ik deze turbo ga gebruiken, als ik een leuke Garret T3/T4 kan vinden is dat ook nog steeds een optie. We zullen zien.
Afgelopen week zijn er een hoop onderdelen binnen gekomen.
Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.
![[Afbeelding: 319200942359.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942359.jpg)
![[Afbeelding: 319200942403.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/319200942403.jpg)
Bij een bedrijfje hier in de buurt geweest, hopelijk is mijn olie aanvoer probleem dadelijk opgelost.
Daarna meteen even naar de dealer om nieuwe koelwater slangen voor de radiateur te kopen, dan kan ik de intercooler en radiateur 5 cm verplaatsten en is er hopelijk een stuk meer ruimte om te sleutelen.
Een andere plek dan de standaard aanvoer waar je de olie vandaan kunt halen, zit net onder de waterpomp. Het was dan ook de bedoeling om die aansluiting te gebruiken.
Waarschijnlijk had voor mij al eens iemand gekeken of de plug, die deze aanlsuiting afdopt, te verwijderen was. Hierdoor was deze plug niet meer zonder er iets op te lassen, te verwijderen.
Daarom voor de volgende oplossing gekozen.
Banjo bout (oliefilter/oliekoeler setup) van 240/740/940 turbo.
![[Afbeelding: 3212009122730.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122730.jpg)
Nu met 1/4" NPT draad.
![[Afbeelding: 3212009122735.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122735.jpg)
Met flexibele olie aanvoer, die ik voorlopig even zal gebruiken. Zodra de andere turbo binnen is zal ik een rvs omvlochten teflon slang gebruiken.
![[Afbeelding: 3212009122739.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122739.jpg)
![[Afbeelding: 3212009122742.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3212009122742.jpg)
Nu dit is opgelost hoop ik dat ik als ik morgen voldoende tijd heb alles weer in elkaar kan zetten en misschien de auto weer kan starten.
Vandaag (vorige week zaterdag was dit dus 21 maart oid) weer wat aan de auto gewerkt.
Zo ziet de oilfeed oplossing er in de auto uit.
![[Afbeelding: 321200963847.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963847.jpg)
De flexibele slang is ten opzichte van de harde leiding die er door Volvo op wordt gezet een verademing. Ontzettend veel makkelijker om mee te werken dan de standaard aanvoer.
![[Afbeelding: 321200963837.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963837.jpg)
Vandaag (vorig weekend) heb ik de turbo er weer opgezet. Leidingen (olie en water) aangesloten, downpipe aangesloten, olie ververst, nieuw oliefilter alles even gecontroleerd en de auto gestart. Voor het eerst weer een stukje met de 242 Turbo kunnen rijden. In de 2e versnelling maar 0.4 bar en toch al behoorlijk pittig.
Waarschijnlijk kan ik de uitlaat morgen (zondag) weer goed aansluiten, is alleen niet goed te doen omdat de auto niet op een brug staat.
Plaatje van de nieuwe, sterkere klepveren.
![[Afbeelding: 321200963829.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/321200963829.jpg)
Net bij de Volvo dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Omdat ik de radiateur en intercooler graag wat naar voren wil verplaatsen, heb ik de radiateurslangen van een 240 zonder turbo gekocht. Deze hebben geen aansluiting voor de waterkoeling van de turbo, aangezien ik de waterkoeling niet wil handhaven is dit voor mij geen probleem.
De dop van het (koelwater)expansietankje dicht bij de 242 niet meer goed af, daarom heb ik meteen een nieuwe dop mee genomen. De nieuwe dop is een groene (ipv zwart) en heeft een hogere capaciteit dan de zwarte (70kpa zwart versus 150kpa groen iirc).
![[Afbeelding: 3232009110823.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/3232009110823.jpg)
Weer wat spullen binnen. Als ik deze week nog wat tijd over heb (tentamenweek) kan ik zoals eerder aangegeven de radiateur en ic verplaatsen. Ook meteen een paar meter vacuümslang gekocht, slang die er nu op zit is oud, poreus en niet echt netjes meer.
![[Afbeelding: 324200923517.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/324200923517.jpg)
De doelstelling om met de 242 naar de Elandrun te gaan, haal ik niet. Tentamenweek heeft daar helaas een stokje voor gestoken.
Dan maar met de 740 GL (sinds gisteren weer op E85)
Afgelopen week zijn er wel weer wat onderdelen binnen gekomen.
Nokkenas, KG2T
![[Afbeelding: 328200944523.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944523.jpg)
De turbo, Holset HY35
![[Afbeelding: 328200944528.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944528.jpg)
![[Afbeelding: 328200944532.jpg]](http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/328200944532.jpg)
Ik weet nog niet zeker of ik deze turbo ga gebruiken, als ik een leuke Garret T3/T4 kan vinden is dat ook nog steeds een optie. We zullen zien.

