Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS
#4
Bovenstaande post klopt niet helemaal wat betreft dag aanduiding. Ik ben zo'n 10-14 dagen geleden begonnen en heb bijgehouden wat er gedaan is.

Afgelopen week zijn er een hoop onderdelen binnen gekomen.

Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.

[Afbeelding: 319200942359.jpg]

[Afbeelding: 319200942403.jpg]

Bij een bedrijfje hier in de buurt geweest, hopelijk is mijn olie aanvoer probleem dadelijk opgelost.
Daarna meteen even naar de dealer om nieuwe koelwater slangen voor de radiateur te kopen, dan kan ik de intercooler en radiateur 5 cm verplaatsten en is er hopelijk een stuk meer ruimte om te sleutelen.

Een andere plek dan de standaard aanvoer waar je de olie vandaan kunt halen, zit net onder de waterpomp. Het was dan ook de bedoeling om die aansluiting te gebruiken.
Waarschijnlijk had voor mij al eens iemand gekeken of de plug, die deze aanlsuiting afdopt, te verwijderen was. Hierdoor was deze plug niet meer zonder er iets op te lassen, te verwijderen.
Daarom voor de volgende oplossing gekozen.
Banjo bout (oliefilter/oliekoeler setup) van 240/740/940 turbo.

[Afbeelding: 3212009122730.jpg]

Nu met 1/4" NPT draad.

[Afbeelding: 3212009122735.jpg]

Met flexibele olie aanvoer, die ik voorlopig even zal gebruiken. Zodra de andere turbo binnen is zal ik een rvs omvlochten teflon slang gebruiken.

[Afbeelding: 3212009122739.jpg]

[Afbeelding: 3212009122742.jpg]

Nu dit is opgelost hoop ik dat ik als ik morgen voldoende tijd heb alles weer in elkaar kan zetten en misschien de auto weer kan starten.

Vandaag (vorige week zaterdag was dit dus 21 maart oid) weer wat aan de auto gewerkt.

Zo ziet de oilfeed oplossing er in de auto uit.

[Afbeelding: 321200963847.jpg]

De flexibele slang is ten opzichte van de harde leiding die er door Volvo op wordt gezet een verademing. Ontzettend veel makkelijker om mee te werken dan de standaard aanvoer.

[Afbeelding: 321200963837.jpg]

Vandaag (vorig weekend) heb ik de turbo er weer opgezet. Leidingen (olie en water) aangesloten, downpipe aangesloten, olie ververst, nieuw oliefilter alles even gecontroleerd en de auto gestart. Voor het eerst weer een stukje met de 242 Turbo kunnen rijden. In de 2e versnelling maar 0.4 bar en toch al behoorlijk pittig.
Waarschijnlijk kan ik de uitlaat morgen (zondag) weer goed aansluiten, is alleen niet goed te doen omdat de auto niet op een brug staat.

Plaatje van de nieuwe, sterkere klepveren.

[Afbeelding: 321200963829.jpg]

Net bij de Volvo dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Omdat ik de radiateur en intercooler graag wat naar voren wil verplaatsen, heb ik de radiateurslangen van een 240 zonder turbo gekocht. Deze hebben geen aansluiting voor de waterkoeling van de turbo, aangezien ik de waterkoeling niet wil handhaven is dit voor mij geen probleem.

De dop van het (koelwater)expansietankje dicht bij de 242 niet meer goed af, daarom heb ik meteen een nieuwe dop mee genomen. De nieuwe dop is een groene (ipv zwart) en heeft een hogere capaciteit dan de zwarte (70kpa zwart versus 150kpa groen iirc).

[Afbeelding: 3232009110823.jpg]

Weer wat spullen binnen. Als ik deze week nog wat tijd over heb (tentamenweek) kan ik zoals eerder aangegeven de radiateur en ic verplaatsen. Ook meteen een paar meter vacuümslang gekocht, slang die er nu op zit is oud, poreus en niet echt netjes meer.

[Afbeelding: 324200923517.jpg]

De doelstelling om met de 242 naar de Elandrun te gaan, haal ik niet. Tentamenweek heeft daar helaas een stokje voor gestoken.
Dan maar met de 740 GL (sinds gisteren weer op E85)

Afgelopen week zijn er wel weer wat onderdelen binnen gekomen.
Nokkenas, KG2T

[Afbeelding: 328200944523.jpg]

De turbo, Holset HY35

[Afbeelding: 328200944528.jpg]

[Afbeelding: 328200944532.jpg]

Ik weet nog niet zeker of ik deze turbo ga gebruiken, als ik een leuke Garret T3/T4 kan vinden is dat ook nog steeds een optie. We zullen zien.

Antwoord


Berichten in dit topic
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Bossie - 28 March 2009, 18:50
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Rob - 28 March 2009, 20:15
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 28 March 2009, 23:09
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 29 March 2009, 17:34
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 29 March 2009, 18:14
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 29 March 2009, 19:03
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Jelmar - 15 April 2009, 03:33
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 21 May 2009, 23:22
De 242 Turbo intercooler, project DIGNITAS - door Dirk242 - 26 May 2009, 08:43

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.393 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.486 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.233 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 339.216 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.087 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.120 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.519 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.417 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)