6 April 2009, 22:32
uit de Stentor
Citaat:Alexander Pechtold is geen kereltje meer
Hij is al bijna 19 jaar oud, de Volvo 740 van D66-voorman Alexander Pechtold.
Hij is er aan gehecht. Zijn vader had er net zo een. Bijna dagelijks rijdt hij er mee van zijn woonplaats Wageningen naar Den Haag.
Eerst de kinderen naar school en dan op naar de Tweede Kamer. Er zit net weer een jaar apk op, maar daarna is het afgelopen. "Grote vakanties doe ik er al niet meer mee. Dat durf ik niet meer aan."
Het afscheid zal hem zwaar vallen. Hij had de auto al toen hij en zijn vrouw Froukje nog geen kinderen hadden. Pechtold stond aan het begin van zijn politieke carrière en was wethouder in Leiden geworden. Zes jaar later verkaste hij naar Wageningen om er burgemeester te worden. De Volvo ging mee. Ook toen hij later als minister een auto met chauffeur kreeg, deed hij het voertuig niet van de hand. Te veel herinneringen. "Deze auto omspant mijn hele politieke carrière. Ik heb er bijna meer tijd in doorgebracht dan in mijn bed."
De oude Volvo is eigenlijk te sjofel voor een man die gymnasium deed, kunstgeschiedenis studeerde en bij het studentencorps zat. Als altijd heeft hij zich gestoken in een net pak, maar noem hem niet elitair. "Al kleed ik me misschien wat conservatief en heb ik een voorliefde voor mooie dingen, dat is toch niet elitair? Ik hecht aan normale omgangsvormen. Fatsoenlijk is niet het goede woord, dat is zo'n CDA-term.
"Het heeft, denk ik, met beschaving te maken. Ja, dat je je bewust bent van je verantwoordelijkheden en daar zo nu en dan bij stilstaat. Ook in de opvoeding van mijn kinderen ben ik daar mee bezig. Door je aan bepaalde spelregels te houden, wordt het leven alleen maar
makkelijker. Ik zal bijvoorbeeld niet snel iemand tutoyeren."
Ga jij er wel mee op vakantie Hndrik?