23 April 2009, 21:53
Standaard nokkenas voor de B230F is de M, gemaakt voor het behalen van lage emissies. Op dit forum zijn topics te vinden over de V, en de A as, maar ze zijn allemaal beter dan de M.
Grote verschil is volgens mij de overlap, in- en uitlaatklep staan normaal kort tegelijkertijd open wat de vulling van de cilinder bevorderd, maar daarbij ontsnapt een fractie onverbrand mengsel. De M heeft daarom geen overlap, en al die andere wel. De M trekt goed weg maar geeft bij hogere toeren (zeg boven de 4000) veel minder respons. V en A as trekken ook goed weg maar blijven gaan. Niet heel spectaculair, maar leuk als je wel eens last hebt van schakelluiheid.
Klepspeling veranderd niet omdat alle Volvo nokkenassen dezelfde basiscirkel hebben. De nokkenas ligt bovenin, kan je met standaard gereedschap verwisselen, en gelijk de kleppen stellen!
Now That's Really Amazing Mike!
Katalysator leegkloppen schijnt ook zo een paar pk op te leveren. Maar daar weet ik verder niks van.
Grote verschil is volgens mij de overlap, in- en uitlaatklep staan normaal kort tegelijkertijd open wat de vulling van de cilinder bevorderd, maar daarbij ontsnapt een fractie onverbrand mengsel. De M heeft daarom geen overlap, en al die andere wel. De M trekt goed weg maar geeft bij hogere toeren (zeg boven de 4000) veel minder respons. V en A as trekken ook goed weg maar blijven gaan. Niet heel spectaculair, maar leuk als je wel eens last hebt van schakelluiheid.
Klepspeling veranderd niet omdat alle Volvo nokkenassen dezelfde basiscirkel hebben. De nokkenas ligt bovenin, kan je met standaard gereedschap verwisselen, en gelijk de kleppen stellen!
Now That's Really Amazing Mike!
Katalysator leegkloppen schijnt ook zo een paar pk op te leveren. Maar daar weet ik verder niks van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969


